"עוד מעט באמת לא יהיה טעם לנהל מו"מ, כי לא יישארו חטופים". בשפת העם, אפשר להגיד ש"הודעת המוסד" שפורסמה במוצאי שבת חרפנה לא מעט גורמים בקבינט המלחמה ובדרגי המקצוע, כלומר במערכת הביטחון. "בשלב זה חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה וחותר להבערת האזור במהלך הרמדאן", נאמר בהודעה. על פי גורמים רבים ומגוונים במערכת, התמונה המצטיירת מההודעה הזו אינה נכונה. יש כאלה שמגדירים אותה כ"רצף של שקרים" שנועד לארגן לישראל אליבי להקפאת המגעים לעסקת חטופים והמשך משיכת זמן, על חשבון חיי אדם.

ביקורת חריפה על משרד רה"מ: "רצף של שקרים - יש מקום למו"מ עם חמאס" | בן כספית
האו"ם הציע: חמאס יאבטח ברציף הימי הזמני בעזה ועל העברת הסיוע

על פי המקורות, בקבינט המלחמה יש לא מעט חברים שסבורים שיש מקום להמשך המו"מ וטוענים שחמאס לא "טרק את הדלת" ולא מתבצר, אלא להיפך: הוא ענה תשובה מפורטת למתווה פריז, וענה תשובה מפורטת גם למקצה השיפורים של אותו מתווה, במהלך השבוע שעבר. על פי הגורמים הללו, חמאס ענה לכל אחד מהפרמטרים: "בחלק מהנושאים הוא הציג עמדות קשוחות ויש פערים גדולים", אמר אחד הבכירים איתם שוחחתי, "אבל יש בהחלט מקום למו"מ, ליצירתיות, להצעות נוספות ולתחבולות. המצב שהודעת המוסד מנסה לתאר לפיו אין עם מי לדבר, אינו נכון. המציאות הפוכה. אם יש מי שמסרב עכשיו לדבר, זה הצד הישראלי".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

קבינט המלחמה, נובמבר 23 (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
קבינט המלחמה, נובמבר 23 (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אלה הפרטים, כפי שנודעו: בפגישה הקודמת בפריז, הושג "מתווה פריז", קווי המתאר הכלליים לעסקת חטופים. המשלחת הישראלית שבה ארצה והסיכום של נתניהו היה שישראל תמתין לתשובת חמאס. בינתיים, המתווכות לא בזבזו זמן והניחו על השולחן "מתווה משופר". להלן, מתווה פריז 2. קבינט המלחמה החליט לא להתייחס למתווה השני עד שלא תגיע תשובת חמאס.

במצב הדברים, המתווכות הניחו את המתווה הזה בפני חמאס. בשבוע שעבר הגיעה משלחת חמאס גדולה לקהיר ודנה עם המצרים במתווה לאורך כל השבוע. "חמאס ענו לכל ששת הפרמטרים במתווה", אמר לי אחד המקורות הבכירים, "חלק מהתשובות יכולות להיות בסיס להסכם, חלק אחר קשוחות ונדרשת עוד המון עבודה, אבל הם ענו", אמר. אחר-כך הגיע לאזור ראש ה-סי.איי.איי ונועד עם ראש המוסד דדי ברנע בפריז. בשלב הזה, ולאחר הפגישה הזו, יצאה הודעת המוסד. "ההודעה הזו לא משקפת את המציאות", מסכם אחד המקורות, "יש מו"מ, יש דיון בסעיפים, חמאס ענו, ישראל מפסיקה את המגעים או לפחות מצהירה על כך", אמר.

ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)
ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)

המקורות מדגישים כי הודעת המוסד לא תואמה עם שרי קבינט המלחמה וגם לא עם שאר זרועות הביטחון. על פי המקורות, בצה"ל, באמ"ן וכנראה גם בשב"כ לא חשים בנוח עם הודעת המוסד. כמה מהמקורות איתם שוחחתי הצביעו על שגיאות גסות שנעשו במהלך המו"מ ע"י ראש הממשלה, שגרמו נזק גדול להתקדמותו.

אחת מהן, היא סגירה של ראש הממשלה עם ראש המוסד, מאחורי גבו של הקבינט וללא ידיעת מערכת הביטחון, על הגדלה דרמטית של ימי ההפוגה שיהיו במהלך שחרור הגל הראשון של החטופים. "בעסקה הראשונה הם קיבלו יום הפוגה על כל 10 חטופים ועכשיו גילינו שהובטח להם הרבה יותר מזה, בלי שהדבר אושר בקבינט", אמר גורם בטחוני בכיר.

המקורות מצביעים על מחדלים נוספים: "העובדה שסינוואר שאב עידוד רב מהסיכום של נתניהו לפני שבועיים וחצי בעניין הרמדאן, בו הוא כביכול אימץ את עמדת בן-גביר להגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית, מעכבת אף היא את ההתקדמות, סינוואר קיווה שנתניהו ובן-גביר יעזרו לו להצית את הר הבית ואת האזור כולו", אמר המקור, "עד שנתניהו תיקן את זה, עברו שבועיים".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

גם גרירת הרגליים של ישראל בנוגע להקמת כתובת מסודרת בעזה שתוכל לספק את הסיוע ההומניטרי ולנהל את החיים האזרחיים, מסייעת מאוד לחמאס. "העובדה שנתניהו מסרב לכל פתרון שמוצע לו מחזקת מאוד את חמאס, עכשיו האמריקאים והאירופים עושים הכל על הראש שלנו, מהצנחת אספקה ועד נמל ימי, סינוואר מבין שהזמן בהקשר הזה פועל לטובתו".

בעניין ששת הפרמטרים לעסקה, ההערכה היא כי לאחר תשובת חמאס יש פערים גדולים לפחות בשלושה פרמטרים, אבל על פי הגדרת חברים בקבינט המלחמה ובמערכת הביטחון: "יש על מה לדבר ועם מה לעבוד, זה לא דברים שמפילים עסקה מראש".

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בעניין ימי ההפוגה, כאמור, נתניהו וברנע כבר הבטיחו הגדלה משמעותית שלהם. בנושא הזה הצדדים קרובים למדי. חמאס דורש גם יציאה של צה״ל ממרכזי הערים במהלך ביצוע העסקה. גם דרישה זו נתפסת בישראל כבסיס סביר למו״מ. דרישה נוספת של חמאס, לאפשר לאוכלוסייה העזתית מעבר חופשי לצפון הרצועה, נחשבת בעייתית, אבל גם כאן זה לא ספוילר אוטומטי.

הגדלת מספר משאיות האספקה ל-500 ביום אינה מהווה בעיה. הדרישה הנוספת היא להסיר את ביתור הרצועה, כלומר לבטל את המסדרון שצה"ל מחזיק בין הצפון לדרום. גם כאן, על פי מערכת הביטחון אפשר לנהל מו"מ יצירתי. המכשול האחרון הוא מספר האסירים שחמאס דורש: הדרישה האחרונה של חמאס הייתה כ-2000 אסירים, אחר-כך היא ירדה לכ-1000 בלבד. "על גלעד שליט אחד שחררנו 1027 אסירים", מזכיר גורם בטחוני, "אז אי אפשר לנהל מו"מ על אלף אסירים תמורת למעלה ממאה חטופים? ואסור לשכוח שיש לנו זכות וטו על זהות האסירים שישוחררו".

חמאס (צילום: REUTERS/Khaled al-Hariri)
חמאס (צילום: REUTERS/Khaled al-Hariri)

"הלחימה עכשיו בעזה היא יותר בט"ש"

לסיכום: "הודעת המוסד מסובבת את הנתונים, מציגה את המצב בצורה מניפולטיבית ולא אומרת את האמת. את כל זה עושים יום לפני הרמדאן, כדי לייצר אליבי של חוסר פעולה והמשך דשדוש. האמירה שחמאס דחה את התנאים ואינו רוצה עסקה, אינה נכונה. הוא רוצה עסקה, אבל בתנאים שלו. אנחנו רוצים בתנאים שלנו. צריך לדבר על זה ולגשר על הפערים. מה שקורה כאן זה שאנחנו חיים בשקר. הלחימה עכשיו בעזה היא יותר בט"ש, בשיא היו שם 28 חטיבות ועכשיו יש שלוש וחצי עד ארבע. מישהו כאן משחק בנדמה לי ולא מסוגל לקבל החלטות".

ההערכה היא כי בעמדה המוצגת כאן מחזיקים, בנוסף לשרים גנץ ואיזנקוט, גם אריה דרעי, שר הבטחון גלנט (באופן חלקי) ואולי גם השר דרמר. במערכת הביטחון השב"כ מציג עמדה יותר תקיפה, אם כי גם שם ברור שחמאס לא ענה בשליליה. בצה״ל סבורים שיש מקום להמשך מו"מ.

אריה דרעי, ש''ס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי, ש''ס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הבעיה היא שהזמן עובר ועוד מעט באמת לא יהיה טעם לנהל מו"מ, כי לא יישארו חטופים", אמר מקור בטחוני בכיר, "מי שמדבר על ניצחון מוחלט ומדשדש בעזה, כשכל העולם מכתיב לנו את המציאות במקום שאנחנו ניזום אותה, צריך להבין שאין נצחון בלי החזרת החטופים", אומר מקור בטחוני בכיר.