בהודעה משותפת שפרסמו, קראו הערב (חמישי) 27 מנהיגי האיחוד האירופי ל"הפוגה הומניטרית מיידית שתוביל להפסקת אש בת קיימא". תחילה הם כתבו כי הם "מזועזעים מאובדן חסר תקדים של חיים אזרחיים ומהמצב ההומניטרי הקריטי. קוראים להפוגה הומניטרית מיידית שתוביל להפסקת אש קבועה, שחרור ללא תנאים של כל החטופים ואספקת סיוע הומניטרי".

לא לומדים לקח: הממשלה צריכה להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי | שי אלון
"גרמניה מתכוננת למלחמה עם רוסיה": שיחת הטלפון שהרעידה את אירופה

הם גינו את ארגון הטרור החמאס "במונחים התקיפים ביותר האפשריים", באשר ל"מתקפות הטרור הברוטליות וחסרות האבחנה ברחבי ישראל ב-7 באוקטובר", כתבו. עוד אמרו כי הם מכירים בזכות של ישראל להגן על עצמה "בהתאם לחוק הבינלאומי והחוק ההומניטרי הבינלאומי", וקראו "לשחרור מידי של כל החטופים ללא תנאים מוקדמים".

משלחת האיחוד האירופי לישראל (צילום: יח''ץ שגרירות האיחוד האירופי בישראל)
משלחת האיחוד האירופי לישראל (צילום: יח''ץ שגרירות האיחוד האירופי בישראל)

המנהיגים קראו להגברת העבודה על סנקציות נוספות נגד חמאס, והוסיפו כי "חמאס והקבוצות החמושות האחרות חייבים לספק מיד גישה הומניטרית לכל החטופים הנותרים". עם זאת, הם אמרו כי הם "מוטרדים מאד מהמצב ההומניטרי הקטסטרופלי בעזה וההשפעה הבלתי פרופורציונלית על אזרחים, במיוחד ילדים, כמו גם הסיכון המידי של רעב שנגרם מאי הכנסה מספקת של סיוע לתוך עזה".

הם טענו כי "גישה הומניטרית מלאה, מהירה, בטוחה וללא הפרעות לתוך עזה וברחבי הרצועה בכל הנתיבים - היא חיונית כדי לספק לאוכלוסייה האזרחית את הסיוע מציל החיים והשירותים הבסיסיים בהיקף נרחב". עוד שיבחו את פתיחת הנתיב הימי לעזה והוסיפו כי "נדרשים עוד נתיבים ומעברים יבשתיים".

הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

הם הדגישו על ארגון הסעד לפלסטינים כי "השירותים שאונר"א מספקת בעזה וברחבי האזור הם חיוניים. מקבלים בברכה את הפתיחה המהירה של חקירה פנימית באו"ם והבדיקה החיצונית בעקבות הטענות החמורות נגד 12 עובדי אונר"א לגבי ההשתתפות שלהם לכאורה במתקפות הטרור של ה-7 באוקטובר", ואף אמרו באשר לפשעי המין שביצע חמאס: "תומכים בחקירות עצמאיות של כל הטענות על אלימות מינית".

"מפצירים בממשלת ישראל שלא לצאת לפעולה קרקעית ברפיח שתחריף את המצב ההומניטרי שכבר קטסטרופלי ותמנע אספקה נדרשת בדחיפות של שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי", הצהירו.

תיעוד של מבצע חילוץ החטופים ברפיח (צילום: דובר צה"ל)

על יהודה ושומרון אמרו כי הם קוראים להאיץ את הסנקציות על מתנחלים, ועל רקע אישור הבנייה של כ-3,500 יחידות דיור במעלה אדומים קראו לממשלה לעצור את הבנייה. דבריהם המלאים: "קוראים לעצירה מיידית של האלימות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, כמו גם הבטחת גישה בטוחה למקומות הקדושים. מגנים בתוקף את האלימות של מתנחלים קיצונים. האחראים חייבים לעמוד לדין. קוראים להאיץ את העבודה על אימוץ של צעדים מגבילים ממוקדים. מגנים את החלטות ממשלת ישראל להרחיב יותר את ההתנחלויות הבלתי חוקיות וקוראים לישראל לבטל את ההחלטות האלה".

כוחות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)

לסיום, הצהירו: "האיחוד האירופי נותר מחויב לשלום קבוע ובר קיימא שמבוסס על פתרון שתי המדינות. לפלסטינים ולישראלים יש זכות שווה לחיות בבטחה, בכבוד ובשלום. האיחוד קורא לכל הצדדים להימנע מפעולות שמערערות את העיקרון של פתרון שתי המדינות ואת הסיכוי למדינה פלסטינית עתידית". 

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)