"יש לנו ברית מאוחדת - זו לא הייתה כוונת איראן": האמריקאים עובדים על סנקציות חדשות נגד איראן - כך דיווח אתר החדשות "אקסיוס". שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה כי "לא תהסס" להטיל עונש כלכלי על טהרן בתגובה לתקיפה על ישראל. לטענת האתר המדווח, מדובר במסר עדין לישראל - שיש יותר מדרך אחת לפגוע במשמרות המהפכה. "יש לנו כעת ברית מאוחדת של שותפים", אמרה, "וזו לא הייתה כוונתה של איראן". 

המעצמה האירופית שמסרבת להגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור
חמינאי ופוטין זממו: אלה הנשקים הרוסים שעזרו לאיראן במתקפת הטילים

"משרד האוצר לא יהסס לעבוד עם בעלות בריתנו כדי להשתמש בסמכות הסנקציות שלנו כדי להמשיך לשבש את הפעילות המרושעת והמערערת של המשטר האיראני", אמרה שרת האוצר במסיבת העיתונאים. "התקיפה של איראן ושלוחותיה מדגישה את החשיבות של האוצר להשתמש בכלים הכלכליים שלנו כדי להתמודד עם הפעילות המרושעת של איראן", כך אמרה לפי הדיווח.

התקיפה האיראנית מעל אל-אקצא בירושלים (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה האיראנית מעל אל-אקצא בירושלים (צילום: רשתות ערביות)

כמו כן, דווח ברויטרס היום כי שרת החוץ של גרמניה,  אנאלנה ברבוק, אמרה במסיבת עיתונאים עם מקבילה הירדני כי "המתקפה האיראנית על ישראל היא חסרת תקדים ויהיו לה השלכות, מי שחושב שישראל לא מסוגלת להגן על עצמה טועה". עוד דווח כי שרת החוץ תגיע לישראל כדי להבטיח את תמיכתה ו"למנוע אלימות נוספת", לדיונים בנושא כיצד למנוע הסלמה אזורית. עוד אמרה "זה חשוב עבורנו בזמנים שבריריים אלו לעבוד יחד כדי למנוע הסלמה באזור". כמו כן, רשת "בלומברג" דיווחה כי גם האיחוד האירופי נערך להטיל סנקציות על איראן בעקבות המתקפה על ישראל.

שר החוץ של ירדן, איימן ספדי, אמר כי "יש למנוע מנתניהו להטיל סדר יום מלחמה על האזור ולהסיט את תשומת הלב מהמתרחש בעזה", והצביע על כך שירדן לא רוצה הסלמה נוספת באזור, ו"זה לא יהיה זירה לכל סכסוך או מלחמה אזורית".

כאמור, ב"מעריב" נחשף כי לאחר המתקפה האיראנית, ובהמשך לשיחותיו עם שרי החוץ של צרפת, בריטניה, מצרים ומדינות נוספות בעולם, שר החוץ ישראל כ"ץ שיגר 32 מכתבים למקביליו מהאיחוד האירופי וממדינות נוספות כדי לקדם הטלת סנקציות על פרויקט הטילים האיראני והכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור.

ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)
ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)

בנוסף, בכירים בישראל מציינים ב-CNN כי האמריקאים הביעו בימים האחרונים נכונות להוביל מהלך בינלאומי להטלת סנקציות קשות על איראן ומעריכים שאם אכן וושינגטון תקדם מהלך שכזה, אזי מדינות מערביות נוספות יצטרפו אליו.

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון צפוי להגיע לישראל מחר, ובירושלים מצפים לשמוע ממנו "עמדות חדות ומדויקות" באשר לעמדת בריטניה בנוגע להטלת סנקציות על משמרות המהפיכה ותוכנית הטילים האיראנית. לצעד זאת, בישראל מבינים שבבריטניה קיים חשש מאובדן נכסים אסטרטגיים שלה באזור, ולכן ההערכה היא שהעמדה של לונדון תהיה נחרצת פחות מזו של וושינגטון.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

באשר לארה"ב, ב"אקסיוס" דווח כי לפני כיומיים יותר מ-12 נציגים בבית הנבחרים האמריקאי הצביעו בעד הצעות חוק המטילות סנקציות על איראן. הצעות החוק יחייבו את ארה"ב "ליישם באופן מלא" סנקציות, להגביל יבוא ועסקאות איראניות בין איראן למוסדות פיננסיים בארה"ב, ולהטיל סנקציות על חברות סיניות שקונות נפט ממשמרות המהפכה.

הצעות חוק אחרות יתמקדו בקבוצות טרור. יש גם החלטות הקוראות לאיחוד האירופי להגדיר את חיל משמרות המהפכה האסלאמיים של איראן כארגון טרור, והכרזה על הסיסמה "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית" כאנטישמית.

גם ב-G7 נשקלות סנקציות במטרה לבודד את איראן ברמה הבינלאומית ולהגביר את הלחץ הכלכלי על המשטר, כך אמר דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, במסיבת עיתונאים אתמול.