הודעה דרמטית ומפתיעה: יומיים לאחר שהודח בבושת פנים ממשרד הביטחון, שר הביטחון וחבר הכנסת משה בוגי יעלון הודיע הבוקר (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין לו יותר אמון בו וכי נוכח ההתפתחויות הפוליטיות הוא מתפטר מתפקידו כשר הביטחון ולוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים. יעלון הודיע לציבור על החלטתו באמצעות חשבון הטוויטר שלו וכך כתב: "הודעתי הבוקר לראש הממשלה כי בעקבות התנהלותו בהתפתחויות האחרונות, ונוכח חוסר האמון בו, אני מתפטר מהממשלה ומהכנסת ונוטל פסק זמן מהחיים הפוליטיים". יעלון הודיע כי מאוחר יותר, בשעה 12:00 בצהרים, ימסור הצהרה מורחבת בקריה בתל אביב.



מאוחר יותר נודע כי במהלך שיחת הטלפון הבוקר בין השניים, לאחר שיעלון הודיע לנתניהו כי הוא מתפטר, הציע לו ראש הממשלה את תפקיד שר החוץ, אך יעלון סירב והודיע כי הוא לוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים. מי שייכנס במקומו של יעלון כח"כ הוא פעיל הר הבית יהודה גליק, שניצל בעברו מהתנקשות של מחבל פלסטיני בירושלים לאחר שנפצע אנושות. גליק נבחר בשעתו כנציג יהודה ושומרון ברשימת הליכוד לכנסת במקום ה-33, וכעת כאמור, יהפוך לח"כ מכהן.



החלטתו של יעלון התקבלה לאחר המגעים מול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כחלק מהניסיונות להרחבת הממשלה הצרה של נתניהו. במהלך השיחות, שהתקיימו במקביל למגעים עם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג שהעלו חרס, הוצעו לליברמן תיק הביטחון ותיק הקליטה. נתניהו עדכן את יעלון על המהלך ועד השיחה היום לא הציע לו תיק חלופי.



משה יעלון, בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. ארכיון: פלאש 90





"הופעל עליו לחץ להתפטר"



בסביבתו של יעלון לחצו עליו ביומיים האחרונים לעשות את המהלך ולהיפרד מראש הממשלה ומהליכוד. "הוא לא ראוי להשפלה שהוא ספג", אמרו בסביבתו. "הוא האיש הכי נאמן לראש הממשלה ושילם את המחיר הכי כבד על הנאמנות שלו ולכן הופעל עליו לחץ להתפטר". בסביבתו אמרו כי מאז הפרסום על ליברמן, מצא עצמו יעלון בודד במערכה, במיוחד בליכוד ,כשחבריו למפלגה מיהרו לשבח את המהלך ולקבל בזרועות פתוחות את אביגדור ליברמן על חשבונו. יעלון ראה איך ראש הממשלה סוחר באין מחיר בתפקיד החשוב ביותר במדינה ולא הבין מהיכן נובעת הזילות במשרדו. 



כעת, לאחר שהתפטר, צפוי מהלך החבירה למפלגת ישראל ביתנו להסתיים בשעות הקרובות. עוד היום תצא הצהרה משותפת על הבאת מינויו של ליברמן להצבעה בממשלה ביום ראשון הקרוב והערכות הן כי כבר ביום שלישי הקרוב תתבצע ההחלפה בתפקידים וליברמן יכנס לתפקידו כשר הביטחון. 



משה יעלון במליאת הכנסת. צילום:יונתן זינדל, פלאש 90



הספין הפוליטי שהסתבך?


עם ההודעה על הסכמתו של ליברמן, שפורסמה לראשונה ע"י פרשן מעריב בן כספית, בכירי מערכת הביטחון תקפו את המהלך. בתחילה היו בטוחים כי מדובר בספין שנועד להפעיל לחץ פוליטי על יצחק הרצוג, אולם כעבור זמן קצר התחלפו ההלצות בתדהמה. "לא יאמן שבתפקיד הכי חשוב במזרח התיכון מתנהלת מסחרה פוליטית", התבטא גורם ביטחוני בכיר. "אין לו מזל" הוסיף בכיר נוסף בהתייחס לסיטואציה בה יעלון יאלץ להיפרד ממשרד הביטחון. "גם ערב ההתנתקות עשו לו את אותו התרגיל רק בגלל שהתנגד למהלך, שבדיעבד התברר כמהלך שגוי. והנה ההיסטוריה חוזרת, ובמקרה של יעלון - הברק אכן מכה פעמיים, האיש הכי שפוי במערכת הביטחון עלול לשלם מחיר כבד על השפיות שלו", הוסיף הגורם.



בסביבתו הקרובה של השר יעלון לא היו מוכנים להתייחס רשמית לרצף הכותרות בנושא. מאוחר יותר התברר כי הם קיבלו הוראה לא להגיב ו"לא להיגרר לרצף הספינים", שהופץ לכל עבר. אולם לאחר שיחת הטלפון בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון, בה הבהיר נתניהו ליעלון כי במידה וליברמן ייכנס לקואליציה זה יהיה על חשבונו, הבינו גם בסביבתו של השר כי הדרך של ליברמן ללשכה שהם כל כך מכירים קרובה מתמיד. חלק היו סרבו להאמין, "זה לא יקרה, זה לא הגיוני" אמרו אז.



בצמרת הביטחון של ישראל שקעו בתדהמה גדולה יותר "אני לא מצליח להבין מה קורה כאן", אמר הבכיר הביטחוני. "שר ביטחון מפגין לאומיות, שומר על ערך צה"ל ומפקדיו - וזה המחיר שהוא משלם? אין לי הסבר אחר".



סקר מעריב: מה באמת גרם להדחת יעלון?



בסביבתו של נתניהו ניסו לטעון אתמול כי לא מדובר בהדחה אלא בכורח הנסיבות, בשל כניסתו של אביגדור ליברמן לקואליציה, אולם הציבור חושב אחרת. בסקר מעריב שפורסם הבוקר, בעקבות הדחתו של יעלון מתפקידו, נמצא כי רוב הציבור רואה במהלך אקט של הדחה בעקבות העימות של יעלון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הסקר נערך אתמול ע"י מכון פאנלס פוליטיקס עבור "מעריב־סופהשבוע" ועל פיו, 64% מהציבור סבורים שמדובר בהדחה של יעלון, לעומת 21% בלבד שהשיבו בסקר כי הם אינם מסכימים לטענה שמדובר בהדחה.

עוד נשאל הציבור בסקר - האם יעלון צריך לפרוש מהליכוד בעקבות העברתו מתפקידו. כאן הדעות חצויות. 38% מהציבור סבורים שעליו לפרוש ממפלגתו, לעומת 37% שלדעתם יעלון צריך להישאר בליכוד. בקרב מצביעי הליכוד החלוקה שונה. יותר ממחצית, 51%, סבורים שעליו להישאר בליכוד, בעוד ש־26% בדעה שעליו לעזוב.
 
אגב אחוז ניכר מהמשיבים, 23%, אמרו כי אין להם עמדה בנושא. בקרב מצביעי מרצ בבחירות האחרונות, 67% סבורים שעל יעלון לפרוש מהליכוד, וכך גם 55% ממצביעי המחנה הציוני ו־55% ממצביעי יש עתיד.

יעלון הודח בגלל העימות עם רה"מ? בתמונה: בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

יעלון: "לנווט על פי מצפון ולא על פי שבשבת"




אתמול, במהלך כנס סגור של תנועות הנוער וחטיבת הנח"ל, התייחס יעלון בפעם הראשונה למהלכים לקראת הדחתו, ואמר דברים עקיפים, אך מאוד ברורים: "אם אני צריך לתת עצת זהב, זה לא לאפשר עגל זהב, אלא להמשיך ולנווט על פי מצפון ולא על פי שבשבת". יעלון המשיך את דבריו ואמר: "אני קרוב למה שמתרחש בחברה ולצערי עוסק גם בדברים השליליים בה, בין אם זה טרור יהודי ותג מחיר, והתבטאויות כאלה ואחרות, אני שומע מה צועקים באצטדיונים וכן הלאה - אני לא יכול להגיד שלא הופתעתי מאלה שיוצאים ובקול רם תוקפים את הערכים הבסיסיים, למרות שבשקט אתה מקבל המון אימיילים, וואטסאפים ומסרונים וכו', של תמיכה. ואני משוכנע שהרוב השפוי לא שם, ואיסתרא בלגינא קיש קיש קריא, אבן קטנה בחבית ריקה עושה רעש גדול אבל האבן היא לא קטנה, היא כבר לא קטנה".

חברו הקרוב של יעלון מקיבוץ גרופית, מאיר רמון, תקף אתמול בחריפות את מינוי ליברמן, ואמר: "להביא פרסונה כמו אביגדור ליברמן למלא את התפקיד זה מגה-פיגוע ביטחוני. אין הגדרה אחרת. הבן אדם לא מצוי בעניינים, לא מבין את ה'מאטריה', לא אמין. הוא סוחב אחריו היסטוריה שנגועה במרטין שלאף ודומיו. הוא לא יכול להיות שר ביטחון במדינת ישראל".