ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו צפוי להיחתם כבר היום (שלישי) זאת לאחר שהלילה השיגו צוותי המו"מ המקצועיים של הליכוד, האוצר וישראל ביתנו הבנות בסוגיית רפורמת הפנסיה לעולים, שיאפשרו כאמור חתימה על ההסכם. בשעות הבוקר תובא טיוטת הסיכום לעיונם של שר האוצר משה כחלון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ונציג ראש הממשלה למו"מ השר יריב לוין. לאחר מכן צפויה החתימה על ההסכם שיסלול דרכו של ליברמן למשרד הביטחון.


עם החתימה על ההסכם ואישורו בידי הצדדים, הוא יונח על שולחן הכנסת למשך 24 שעות, ורק לאחר מכן יושבע ליברמן כשר הביטחון בממשלה, יחד עם ח"כ סופה לנדבר ממפלגתו שאמורה להתמנות שוב לשרת הקליטה. בנוסף לכך, מחר צפויים להצהיר אמונים שני חברי כנסת חדשים: יהודה גליק, פעיל הר הבית שיצהיר אמונים כח"כ חדש בליכוד במקומו של שר הביטחון שהתפטר משה בוגי יעלון ויעקב אשר, שייכנס כח"כ ביהדות התורה במקומו של סגן השר מאיר פורוש שהתפטר בגלל הסכם פנימי ביהדות התורה (החוק הנורבגי הקטן).

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. יעבדו צמוד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"צעד אחד קדימה ושניים אחורה"


עם זאת, חבר צוות המו"מ מטעם ישראל ביתנו, הח"כ לשעבר לאון ליטיניצקי, אמר הבוקר ל"מעריב-אונליין" כי "הושגה התקדמות מסוימת במגעים עם האוצר, אך עדיין מוקדם לדבר על חתימה על הסכם משום שאנו כל הזמן מבצעים צעד אחד קדימה ושניים אחורה. המגעים בינינו יימשכו במטרה להגיע לנוסחה המקובלת על כל הצדדים, אך עדיין אי אפשר לדבר על חתימה על הסכם".

כאמור, אמש חידשו צוותי המשא ומתן הקואליציוני של ישראל ביתנו, הליכוד ומשרד האוצר את השיחות ביניהם במאמץ להגיע עד שעות הבוקר לנוסחה שתספק את כל הצדדים ותביא עוד היום לחתימת ההסכם, שיאפשר את כניסת ישראל ביתנו לקואליציה ואת מינויו של ח”כ אביגדור ליברמן לשר הביטחון. גורמים במשא ומתן אמרו אמש כי הצדדים מתכוונים לשבת "עד שייצא עשן לבן”.
 
השיחות נערכו בתום יום של הצהרות מתלהמות ומחלוקת שהביאה לפיצוץ השיחות בסוגיית רפורמת הפנסיות לעולים ולקשישים. במהלך המגעים, את האוצר מייצג ראש אגף התקציבים אמיר לוי ובראש הצוות של ישראל ביתנו עומד משה ליאון. לשיחות הצטרף גם המיליארדר וסוחר האמנות שמואל חייק, המקורב הן לליברמן והן לראש הממשלה בנימין נתניהו.
 

מחלוקת חריפה ופיצוץ במו"מ


בשעות היום אתמול נועדו נתניהו, כחלון וליברמן, שר הביטחון המיועד, כדי לפתור את חילוקי הדעות ביניהם, ללא הצלחה. שעה קלה לאחר מכן התפזרו צוותי המשא ומתן של ישראל ביתנו והאוצר לנוכח המחלוקת החריפה. על פי גורמים בכולנו, סיעתו של שר האוצר, הבהיר כחלון לנתניהו כי הוא מתנגד בתוקף לדרישות ישראל ביתנו, בהן שיפור תנאי הפנסיה של עולים חדשים, שכן הן עלולות, לדבריו, לפרוץ את מסגרת התקציב. "אם הדרישות והתביעות של ליברמן עוברות, אני משאיר כאן ועכשיו את האוטו ולוקח קו אגד 940 (המקשר בין ירושלים לחיפה - א”ב)".
 
אתמול בישיבת סיעת כולנו בכנסת הכריז כחלון: "לא אאפשר השתוללות כלכלית, מדינית וביטחונית". לדבריו, משרדו הציע תוספת תקציב של בין 1.3 ל־1.4 מיליארד שקל - הכוללת 350 מיליון שקל לקשישים, תוספת שכבר מתוקצבת בתקציב. כלומר, מדובר בסופו של דבר בתוספת של כמיליארד שקל. "הסכום מגיע לאותן מטרות לפי עקרונות של צדק חברתי וחלוקתי ויחול על כלל הזכאים או על אף אחד. או כולם או אף אחד לא", חזר והדגיש השר.

שר האוצר משה כחלון. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


ליברמן התנצל בפני נתניהו



קודם לכן אמר ליברמן בישיבת סיעתו בכנסת כי המשא ומתן הגיע למבוי סתום. "אנו מחכים להצעות אחרות, ואם יהיו הצעות אחרות - אנו בהחלט פתוחים למו"מ. אך בלי תשובה חיובית בנושא הרפורמה הפנסיונית, לא נוכל להתקדם הלאה". נתניהו מצדו ניסה אתמול להרגיע את הרוחות ולהוריד את גובה הלהבות. בישיבת סיעת הליכוד בשעות הבוקר אמר ראש הממשלה: "אנחנו זקוקים לממשלה רחבה ככל האפשר. זה תמיד היה היעד שלי ואני מקווה שנממש אותו בימים הקרובים. יש משא ומתן, יש עליות וירידות. צריך לעשות את הדברים שייתנו לנו להוביל את מדינת ישראל לפי הדרך שלנו. זה דורש מאמץ, ותמיד יש משברים ופיצוצים ותמיד ‘הכל קורס’. שום דבר לא קורס. היעד הוא ממשלה רחבה, ואני מציע לא להיתפס למצבי רוח ולנרגנות".
 
בקואליציה העריכו אמש כי מאחר שמדובר בנושא שהפתרון שלו הוא כספי, יגיעו בסופו של דבר הצדדים לעמק השווה וההסכם הקואליציוני ייחתם עוד היום, מה שיאפשר להשביע את ליברמן לשר הביטחון עוד השבוע. ובתוך כך, הפתיע אתמול ליברמן כשהודה כי הוא מצטער על שכינה בעבר את נתניהו "שקרן, נוכל ורמאי". שר החוץ המיועד נשאל במהלך ישיבת סיעתו ישראל ביתנו אם הוא מתנצל על הדברים לקראת כניסתו הצפויה לממשלה, והשיב: "אני מודה ומתוודה כי בלהט הוויכוח הפוליטי נאמרים דברים מיותרים. לא הייתי צריך להגיד את זה ואני מתנצל על מה שאמרתי, לא היה לזה שום מקום - גם אם לא נגיע להבנות במו"מ ואשאר באופוזיציה, הדברים היו מיותרים. אני לא מושלם”.