המשא ומתן הקדחתני והסבוך בין משרד האוצר לנציגי המורים, הוביל למשבר ביחסים בין שר האוצר, אביגדור ליברמן, לבין ראש הממשלה, יאיר לפיד, ולחילופי עקיצות הדדיות.  

בכיר לשעבר במערכת החינוך: זהו הפער בין המורים ומשרד האוצר

"אין מה לדבר על צווי מניעה": שרת החינוך שאשא ביטון במסר לאוצר

השר עודד פורר, חבר מפלגתו של ליברמן, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והסביר את עמדתו של ליברמן: "כל אחד הולך ומנהל את הדברים לפי עמדתו. אני חשוב שהדברים מאוד ברורים ונכונים לכל מו"מ. כשמנהלים מו"מ יש גורם ממשלתי אחד, ככל שמתערבים גורמים נוספים הם רק יכולים להפריע ולגרום למו"מ להיכשל. גם שמעתי שרים נוספים, כולם נורא נהנים להתערב".

"כשממשלה מנהלת מו"מ יש גורם אחד שמנהל מו"מ. כל מי שמתערב במו"מ, מי שמנסה לתת הצעות עקיפות, הרי מה קורה במו"מ? שני צדדים, כל אחד רוצה למקסם את הישגיו, רואה הסתדרות המורים ואומרת 'למה אני צריכה לסכם עם הממונה על השכר במשרד האוצר? הרי יבוא השר הזה, ראש ממשלה או כל אחד אחר, וכל אחד אומר שיתן יותר'", הוסיף.

בהמשך, התייחס פורר לשאלה האם  כדאי שראש הממשלה ישפיע כדי שהמשבר ייפתר ואמר: "בסוף אנחנו שתי מפלגות שונות, במו"מ השאלה היא קודם כל אזרחי ישראל ומערכת החינוך. יש כאן דיון על הסכם שכר שלא נחתם מž־2016 ואנחנו צריכים להחליט האם אנחנו רוצים מערכת חינוך מצוינת או שנעשה את מה שעשו תמיד. ברור שהסתדרות המורים רוצה את מה שהיה תמיד, ואנחנו רואים את התוצאות של 30 שנה שמנהלים אתה מערב שוב ושוב אותו דבר. אנחנו רוצים לתת יותר לכל המורים, אבל אנחנו רוצים לצמצם את הפער בין הצעירים לוותיקים ולאפשר לתגמל על מצוינות".

"כל מי שמתערב במו"מ, בין אם זה ראש ממשלה או שרים אחרים, שמנוהל על ידי שר אחר פוגע במו"מ. אני חוויתי את זה במו"מ מול ארגוני החקלאים. הדברים מאוד ברורים - מי שמערכת החינוך חשובה לו צריך לתת לדרג המקצועי לנהל את המו"מ, לסכם אותו. משרד האוצר הקצה הרבה מאוד כסף לטובת סיכום המו"מ , ברגע שיתנו לממונה השכר יתנו לשבת מול הסתדרות המורים בלי מעורבות של גורמים אחרים זה יסתדר", אמר. 

"אני לא מפרשן, זה לא פרשן פוליטי. אני כן יכול לומר שכשמנהל מישהו מו"מ צריך להיות עם סבלנות, לא צריך להילחץ, לשבת, לסגור את הדברים. אני מדבר על זה כשמנהלים מו"מ צריך לנהל אותו בצורה שבה אתה לא נלחץ מכל איום כזה או אחר שהצד השני נותן לך", המשיך השר פורר ואמר "לי יש תחושה שהרבה מאוד גורמים פוליטיים מאוד בלחץ מאיומי הסתדרות המורים, אנחנו לא חוששים. העמדות שלנו לאורך כל הדרך היו מאוד ברורות, הסכסוך הזה הוא לא שלנו".

יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מתוך פייסבוק)
יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מתוך פייסבוק)

"מה שמעניין אותי גם בסכסוכים אחרים וגם במו"מ הוא האינטרס של מדינת ישראל - לפי זה צריכים להתנהל הנושאים וצריכות להתקבל ההחלטות. בגלל שאנחנו במערכת בחירות יש המון גורמים פוליטיים שלוקחים את המו"מ ורוצים לגמור אותו בנושאים פוליטיים ואנחנו אומרים לא. מו"מ על מערכת החינוך צריך להתנהל בצורה מקצועית ונכונה. הסוגייה היא לא פוליטית, היא עתידה של מדינת ישראל. ככה אני מצפה מהחברים שלי לנהל את זה", הוסיף.

בסיום, אמר השר פורר כי ליברמן ולפיד לא חתמו על הסכם עודפים לבקשתם. "אנחנו ביקשנו שלא גם מבחינת באינטרס של לאן הולכים הקולות שלנו וגם בתחשיב הקולות בסופו של דבר. אני לא חושב שנפסיד, אולי נוכל להרוויח מזה מנדט. יש כמה מפלגות שמציגות היום עמדות דיי שמאליות גם מבחינת תפיסת העולם לא רק המדינית אלא גם הכלכלית. הם בהחלט יכולים להיות שותפים קואליציוניים שלנו אבל העמדות של ישראל ביתנו מאוד ברורות - המפלגה היחידה שמייצגת ימין גם מדיני ביטחוני, גם ימין כלכלי וגם ימין של חופש מדת. אני לא מוצא אף מפלגה אחרת".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm