שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיי נפגשה אתמול בביירות עם הנשיא מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאתי, ומסרה להם את טיוטת ההסכם לסימון הגבול הימי עם ישראל. בהמשך צפויה הטיוטה לעבור לעיון צוות המומחים של ממשלת לבנון, שיגישו את הערותיהם והמלצותיהם לדרג המדיני.

בישראל נערכים לחתימה על ההסכם הימי: "האינטרסים שלנו נשמרים במלואם"

בצל איומי חיזבאללה: בישראל מעריכים כי ההסכם על הגבול הימי ייחתם בקרוב

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (מיל') עמוס ידלין, שוחח הבוקר (ראשון) עם ניסים משעל וגולן יוכפז ב-103FM והגיב לדברים: "הפרמטרים של ההסכם לא פורסמו, לא בישראל ולא בלבנון. הנחה שיכולה להיות קרובה לאמת, היא שנסראללה קיבל כל מה שהוא רוצה ולכן הוא מרגיש מרוצה. עם זאת, אני לא בטוח שזה המצב. אני מקווה שממשלת ישראל תציג לציבור מהם הפרמטרים. אני חושב שאפשר להגיע להסכם ששני הצדדים נהנים ממנו, כל אחד מזווית אחרת וכל אחד יכול לשרת את האינטרסים שלו. לא אופתע אם ההסכם לא יהיה בין ישראל ללבנון". 

"הנאום של נסראללה נשמע באוזניי כמישהו שמכיר את ההסכם ומציג אותו לציבור בלבנון כהישג שלו. יש פה דברים מאוד מסובכים שאנו עוד לא רואים אותם. אני חושב שלשני הצדדים חשוב להגיע להסכם - לבנון צריך כמו אוויר לנשימה להפיק גז מהים התיכון כי המדינה מתמוטטת כלכלית וזה כמעט הסיכוי היחיד שלה, וישראל זקוקה לשקט ולעבודה שאולי ההסכם הזה יוריד את ההשפעה האיראנית. כל אחד מהצדדים צריך לוותר על משהו לטובת אינטרס שהוא הרבה יותר גדול. יש פה מצב של ווין ווין, כך אני רואה זאת בהחלט", הוסיף.

לטענתו של ידלין, "ההסכם עם לבנון הוא גם התקדמות מדינית. אני לא אופתע אם בסוף הוא לא יהיה בין ישראל ללבנון, אלא הסכם עקיף של כל אחד מהצדדים עם האמריקאים. יש פה דברים מסובכים מאוד שאנו עדיין לא רואים אותם כדי להגיש האם בכלל ההסכם הוא טוב או לא טוב. עם זאת, באופן עקרוני, ואני אומר דברים שהם נראים סותרים אבל הם לא - ישראל ויתרה על יותר פרמטרים מהלבנונים ובכל זאת, זה יכול להיות הסכם שכולם ייהנו ממנו". 

"אני חושב שהציבור הישראל, לא רק שהוא לא מכיר את פרטי ההסכם, אלא הם גם לא כל כך מעניינים אותו. כאשר לפיד או גנץ יסבירו שלישראל, בניגוד לאירופה, יש ביטחון אנרגטי - הציבור יעדיף זאת על מצב שבו יש מלחמה בצפון מול חיזבאללה, שכולם יודעים שזאת תהיה מלחמה לא פשוטה. אני חושב שבסוף זה יגיע לבג"ץ, כי השעון המתקתק האמיתי הוא ההחלטה של לפיד לשאוב בכל מקרה, בלי להתייחס לנסראללה", אמר.

לסיכום, ידלין התייחס למחאת החיג'אב באיראן ואמר כי "זה אירוע שמצטרף לאירועים קודמים, העם האיראני קם נגד המשטר, הפעם על רקע מעניין יותר, של זכויות נשים. עם זאת, המשטרה חזק מאוד ומעריך שיישפך הרבה דם, אבל המחאה לא תצליח לשנות את המצב".