המתח בליכוד מגיע לשיא. אחרי שגובשו ההסכמים הקואליציוניים עם רוב השותפות וההודעה "עלה בידי" נמסרה לנשיא המדינה יצחק הרצוג, המשימה העיקרית של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו השבוע תהיה חלוקת התיקים והתפקידים במפלגתו.

הקרבות בליכוד והאיומים של גפני: נתניהו ממשיך לפעול להקמת ממשלתו
עושים לכם סדר לקראת הקמת הממשלה: מה קיבלו השותפים של נתניהו?

בינתיים, חברי הליכוד נמצאים באי־ודאות מוחלטת. כולם כבר השמיעו בפני נתניהו את רצונותיהם, אך לא קיבלו שום אינדיקציה לכך שבקשותיהם ימולאו. נתניהו, מצדו, ניצב בפני אתגר לא פשוט: הוא צריך למצוא דרך לחלק את ה"ג'ובים" מבלי להשאיר יותר מדי מאוכזבים וממורמרים. 

ל"מעריב" נודע לאחרונה כי נתניהו שקל להעניק שני תיקים משמעותיים לשני גורמים מחוץ לסיעת הליכוד. שמו של אחד מהם, שגריר ישראל לשעבר בארה"ב רון דרמר, עלה פעמים מספר בהקשר של תיק החוץ או תפקיד אחר בשילוב של כהונה כחבר הקבינט המדיני־ביטחוני.

נתניהו שוקל גם למנות איש תקשורת מוכר לתפקיד שר התקשורת.שניהם נחשבים למקורבים מאוד לנתניהו ומוערכים מאוד בסביבה הכי קרובה שלו, אולם נתניהו חושש מזעם בקרב בכירי הליכוד אם יבחר במינויים האלה, ולכן במפלגה מעריכים כי שני התיקים יישארו בידי הסיעה.

רון דרמר (צילום: רויטרס)
רון דרמר (צילום: רויטרס)


כמו כן, כפי שפורסם ב"מעריב", אחד הרעיונות שעלו בסביבת נתניהו כדי לרצות כמה שיותר ח"כים בליכוד הוא רוטציה נרחבת בתיקים הבינוניים והקטנים. הרעיון התרחב וכעת נשקלת האפשרות לרוטציה גם בתיקים הבכירים יותר. מדובר בתפקידים כמו יו"ר הכנסת, שר המשפטים, שר התחבורה, שר החינוך ושר הכלכלה.

הכוונה לסבב תיקים באמצע הקדנציה בין שורה של שרים, ולא בהכרח רוטציה רק בין שני שרים בשני משרדים. יתרה מזאת, יש מגמה להרחיק לכת יותר, שכן נשקלת האפשרות לקבוע שכל המינויים ייעשו לשנתיים עד שנתיים וחצי - כלומר למחצית הקדנציה – ולאחר מכן "מערבבים מחדש את כל הקלפים או את רובם".

לפי הגורמים המעורים בפרטי הרעיון, "מדובר באיתות כפול. לחברי הכנסת שיקבלו את תפקידי השרים מועבר מסר שמי שלא יוכיח את עצמו בתפקיד - ייתכן שלא ימשיך בו. שנית, הסידור הזה גם נותן תקווה לאלה בקרב חברי הליכוד שקיוו לתיק בכיר יותר. וחשוב מכל, רעיון המינויים לחצי קדנציה נותן איתות לגורמים באופוזיציה, שייתכן שאחרי שנתיים או שנתיים וחצי נתניהו לא יפסול שינויים בהרכב ממשלתו.