המשא ומתן בין ארגון המורים למשרד האוצר על שיפור התנאים, עדיין לא הגיע לסיומו, ולא נראה כזה באופק. יו"ר ארגון המורים רן ארז שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדברים: "אנחנו התחלנו את המו"מ הזה בחודש מרץ 22 ומאז ועד היום לא התקדמנו במילימטר, פקידי משרד האוצר הם מומחים באיך למשוך זמן, והם מושכים זמן וכל פעם בודקים וכל פעם שואלים, בסופו של דבר לא התקדמנו".

יו"ר ארגון המורים מבהיר: "לא נאפשר פגיעה במערכת החינוך, מציע לא לנסות אותנו"
בגרויות החורף בסכנה? המסר התקיף של יו"ר ארגון המורים רן ארז

"למרות פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה שצריך לנהל משא ומתן אינטנסיבי ורציף, בידיים נקיות ובנפש חפצה, עוד לא נפגשנו מאז חודש סוף נובמבר – תחילת דצמבר. "יש איזשהו מערכון של 'הגשש' שאומר 'נשרוף את המועדון'. כנראה שנצא למאבק ללא פשרות, מאבק ללא פשרות זה לא רק להשבית טיולים והצגות תיאטרון, אלא גם להשבית את מערכת החינוך", תקף.

יו"ר ארגון המורים רן ארז קורא לסכסוך עבודה. (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, התייחס לחילופי השרים במשרד החינוך ועל הצהרתו של השר הנכנס קיש על ביטול רפורמת הבגרויות: "התלמידים שלנו חכמים מאוד, אם הם לא חייבים הם לא לומדים, אם אין בחינה הם לא ילמדו לבחינה, אם הם צריכים לעשות עבודה, או שהם יקנו אותה באינטרנט או שמישהו אחר יעשה להם".

"לא מזמן שמעתי שיש היום תוכנת מחשב, של בינה מלאכותית, שאתה נותן את הנושא והם כבר כותבים לך את העבודה. אנשים שלא צריכים להתאמץ לא יתאמצו ואנחנו צריכים לחנך את התלמידים שלנו להתאמץ, לחקור, להשקיע וללמוד", הוסיף וציין כי "תיאורטית היא (יפעת שאשא ביטון) צודקת. אבל למעשה הדבר הזה לא טוב, אין שום סיבה. אם היא רוצה ללמד את התלמידים לכתוב עבודות סמינריון אפשר לעשות גם בגרויות ואפשר לחנך אותם גם לכתוב עבודות, אני עשיתי את זה כשהייתי תלמיד תיכון וגם הצלחתי", סיכם 

"אין שום סיבה להוביל את הדבר הזה לפיצוץ"

לדבריו הצטרף יו"ר הנהגת המורים הארצית, מרום שיףשאמר ב-103FM כי "חייבים להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי עם ארגון המורים ולסיים את הדבר הזה, אין שום סיבה להוביל את הדבר הזה לפיצוץ. ועכשיו, כשיש לנו שר חינוך ושר אוצר, אני מאוד מקווה ואני קורא להם לשבת עם רן ארז, לסיים את הדבר הזה. זה מאוד חשוב שמורי העל יסודי יקבלו הסכם שכר חדש ומגיע להם, זה הכי ראוי בעולם. מגיע להם והמורים שלנו והמחנכים של הילדים שלנו צריכים להיות הטובים ביותר, זה צריך להיות המקצוע המועדף ומאוד חשוב שזה יקרה" .

"הדבר השני, לגבי האלימות, אני חושב שאלימות כלפי מורה, בכלל אלימות במערכת החינוך, אנחנו צריכים לשים אותה בראש סדר העדיפויות ולהילחם. בראש ובראשונה על זה נטפל כי אם נטפל פה כל המדינה שלנו תיראה אחרת. בטח ובטח אני לא מקבל אלימות נגד אף מורה, אף מחנך וכשזה קורה, אם זה הורה, אם זה תלמיד, זה גם לשנות את העונשים ולתת למורים כלים לטפל בזה", הוסיף.

בהמשך, התייחס גם להצהרת השר קיש ואמר כי "הרפורמה של ד"ר יפעת שאשא ביטון, מערכת החינוך זו רפורמה מאוד מאוד חשובה, אנחנו שנים נלחמים בכמות הבגרויות ובצורת הלמידה כי אנחנו חושבים שהבגרויות האלה, הכמות של 11־12 בגורויות, הן לא תורמות שום דבר, לא למיומנויות הלמידה, לא לידע של התלמיד, לא מכינות אותו למאה ה־21, לא למקומות העבודה, לא למקצועות של מחר, לא לשום דבר. אני חושב ששינוי צורת ההיבחנות, שזה בדיוק מה שאומרת הרפורמה הזאת, לא משנה את חשיבות המקצועות. המקצועות האלה סופר חשובים, אסור שהם ילכו, אנחנו צריכים לשמוע את הדריקטורים של האוניברסיטאות, אחד אחד אומרים 'אנחנו לא מתייחסים כאן לציוני בגרות, הם לא חשובים לנו, כי זה פשוט לא תורם לנו כלום'". 

"הרפורמה, בעבודה הסמינריונית, שזה כאילו ה־2 יחידות האחרונות שמשלבים יותר ממקצוע אחד, זה לא במקום הלימודים בתנ"ך, היסטוריה ,ספרות ואזרחות, העבודה נעשית בכיתה, אי אפשר כל כך לעשות בה העתק הדבק וזו עבודה בקבוצות. הרפורמה הזאת היא לא רק עבודות, דרך אגב יש בתוך הרפורמה גם מבחן, נכון הוא לא מבחן חיצוני, יש שם כמה דרכי היבחנות וגם יש עליהם פיקוח ודרך לעשות אותם. והיום אין העתקות? היום מי שלא רוצה ללמוד מוצא כל מיני פטנטים? אני אומר 'חברה, אם לא  ניתן כלים, לא ניתן מיומנויות, איך אפשר להמשיך ככה?", אמר.

יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לדבריו, "צריך לשנות, צריך לעשות סדרי עדיפויות אחרים, יכול להיות שצריך להוסיף. אבל אתם שואלים את הבן אדם הלא נכון, אני אם בשביל החינוך של הילדים שלנו יצטרכו גם מאה מיליארד או תשעים מיליארד, אני אגיד שזה בסדר עדיפות שלי. אני חושב שכל ילדי ישראל, כולם, מהראשון לאחרון מגיע להם, אני לא מבקש לקחת מאף אחד אחר אבל אנחנו ,כהנהגה ארצית, לעולם לא נסכים שיהיה קיפוח. לא יכול להיות שילד אחד מותר לו הסעה בחינם, לבית ספר שמתאים לפי אורח החיים שלו לקבל הסעה בחינם, ילד אחר לא יקבל אותם".

"אם יתנו במקום אחד, יצטרכו לתת את זה בכל מקום. אני מברך שיתנו הסעות בחינם, כי אני חושב שזה חשוב לתלמידים וזה מוריד מיוקר המחייה של ההורים אבל זה לא יכול להיות למגזר אחד זה חייב להיות לכל המגזרים ובכל נושא. לא יכול להיות שיבנו כיתות במגזר החרדי כשיש מחסור עצום של כיתות בכל מדינת ישראל ואני חס וחלילה לא אומר שלא צריך במגזר החרדי", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm