יומיים אחרי עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית, הנושא יגיע היום (חמישי) לדיון במועצת הביטחון של האו"ם. מועצת הביטחון צפויה להתכנס הערב בשעה 22:00 שעון ישראל לבקשת סין ואיחוד האמירויות, כנציגת הליגה הערבית במועצת הביטחון, בשם הפלסטינים וירדן. נושא הדיון: "הפרת הסטטוס־קוו בירושלים, לרבות ב'פלישתו' של השר בן גביר לאל־אקצא".

ארה"ב בגינוי חריף: "ביקור בן גביר בהר הבית - עשוי לעורר אלימות"
"פעולה פרובוקטיבית": בעולם הערבי גינו את עליית בן גביר להר הבית

לקראת הדיון באו"ם יתכנס הקבינט המדיני־ביטחוני לדיונו הראשון אחרי הקמת הממשלה. בן גביר הוא אחד מחברי הקבינט.
אתמול, כשהדיון במועצת הביטחון טרם נקבע רשמית, עשה משרד החוץ מאמץ דיפלומטי למנוע את הדיון. ואם הדיון ייקבע בכל זאת - לנסות למנוע פרסום החלטה או הודעה מטעם מועצת הביטחון.

לקראת הדיון הפעילו הפלסטינים לחצים כבדים על מנת לשכנע את חברי מועצת הביטחון לקבל החלטה בנושא או לכל הפחות לפרסם הודעת גינוי או הבעת דאגה בעקבות עלייתו להר הבית של השר הישראלי. במסגרת המאמץ הדיפלומטי הישראלי, שיגרה אתמול ראש החטיבה לארגונים בינלאומיים במשרד החוץ נעה פורמן מכתב מיוחד לשורה של שגרירויות ישראל במדינות החברות במועצת הביטחון ולמשלחת ישראל באו"ם.

פורמן הנחתה את נציגויות ישראל "לפנות בבהילות" לגורמים במשרדי החוץ של אותן מדינות, במטרה לשכנעם להתנגד לקיום הדיון ולסיכול החלטה או הודעה בסיומו. לפי המכתב, הנציגים הישראלים היו צריכים להעביר מסר, שלפיו ב־18 בינואר כבר נקבע דיון פתוח של מועצת הביטחון בנושא הישראלי־פלסטיני, ובו כל מי שמעוניין יוכל להתבטא ולכן אין צורך בדיון מיוחד נוסף.

"יש להדגיש כי הפלסטינים שוב מנסים לעשות שימוש באו"ם לניגוח ישראל", נאמר במכתב. עוד צוין כי על הדיפלומטים להבהיר כי ממשלת ישראל מחויבת לסטטוס־קוו בהר הבית, ולהדגיש כי ביקורו של בן גביר לא הפר את הסטטוס־קוו. גורם מדיני אמר בתגובה למכתב ששוגר לנציגויו: "מדובר במאמץ חשוב ומרכזי של משרד החוץ בנושא ריבונות ישראל בירושלים. ישראל מחויבת לשמירה על הסטטוס־קוו בהר הבית וחופש הפולחן בירושלים. ביקור השר בן גביר בהר הבית לא מהווה הפרה של הסטטוס־קוו".

אמש, אחרי שהדיון במועצת הביטחון נקבע רשמית, מסר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן כי ״הדיון במועצת הביטחון הוא דיון מגוחך ומיותר, שנקבע רק מכיוון שהאו״ם הוא גוף מעוות ומוטה שישראל מופלית בו לרעה. אני עצמי ביקרתי בהר הבית כשר לביטחון פנים, ואני אבהיר שוב בדיון שביקורי יהודים בהר הבית אינם הפרה של הסטטוס־קוו. כל מי שאומר אחרת מטעה וגורם לערעור הביטחון והיציבות״.

בתוך כך, שר החוץ הטורקי מבלוט צ׳בושולו התקשר אתמול לשר החוץ אלי כהן לברכו על כניסתו לתפקיד. בין שאר הנושאים עלה הנושא של הר הבית, בעקבות עלייתו של בן גביר למקום. כהן אמר לעמיתו כי ישראל מחויבת לשמירת הסטטוס־קוו בהר הבית, וכי עליית בן גביר אינה מהווה שינוי במדיניות. עוד אמר כי יישמר חופש הפולחן בירושלים לבני כל הדתות.