קבוצה בת 102 דיפלומטים ישראלים שלחה הבוקר (שני) מכתב התראה לראש הממשלה נתניהו עקב הכוונה לפצל יחידות ממשרד הביטחון ולהעביר את המנהל האזרחי ביהודה ושומרון לידי השר סמוטריץ'.

אחרי שקיבל סמכויות ביטחוניות ביו"ש, סמוטריץ' מבהיר: "הצבא לא צריך לנהל אזרחים"
"שרשרת הפיקוד מאוד ברורה": בכיר ביטחוני לשעבר מסביר מי ניצח בעימות בין סמוטריץ' וגלנט

"אנו, קבוצה של שגרירים, דיפלומטים בכירים, יוצאו שרות חוץ, מבקשים להביע בפניך את דאגתנו העמוקה לנוכח ההחלטה לפצל את סמוכויות הפיקוד והניהול ביהודה ושומרון", כתבו בפתח המכתב, "יש בפיצול שרשרת הפיקוד האחודה והעברת חלק מהסמכויות מצה"ל לידי גורם אזרחי משום בעיה בטחונית, פיקודית ומבצעית, עליה גם התריעה כזכור מערכת הביטחון".

"הדברים הנכונים בעיתות רגיעה יחסית, נכונים שבעתיים בתקופת ההסלמה שישראל חווה לאחרונה ובכלל זה הפיגוע המחריד בשכונת נווה יעקב בירושלים", הוסיפו, "החזרת המצב לקדמותו וביטול הפיצול הוא לפיכך צו השעה, מבצעית ומדינית גם יחדיו".

בצלאל סמוטריץ' (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

"לשינוי שרשרת הפיקוד ולשינויים נוספים המתוכננים להתבצע ביהודה ושומרון, כמו גם לחשש מהחלשת מערכת המשפט ועצמאותה, תהיה השפעה ישירה ומחמירה על חוות הדעת הצפויה של בית הדין הבינלאומי לצדק ובהמשך של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, ועל האמצעים שעלולים להיכלל בהמלצותיהם".

"מטעמים אלו ואחרים, אנו מבקשים להתריע בפניך על הנזק המדיני, הבטחוני, הכלכלי והתדמיתי למדינה ולאזרחיה כתוצאה משינוי הניהול והפיקוד ביהודה ושומרון".

דני שק, שגריר ישראל בצרפת לשעבר, אחד החתומים על מכתב הדיפלומטים, ל"מעריב": המכתב ששלחנו אמש מתייחס באופן ספציפי להחלטה להעביר חלק מהסמכויות בשטחים לידי גורם אזרחי (סמוטריץ'). לדעתנו המקצועית, זה יחזק את הטיעון המשפטי/מדיני בעולם על כך שמדובר במעבר מכיבוש (שהוא אולי זמני וייפתר במו"מ) לסיפוח של ממש (שאין חזרה ממנו). לאור העובדה שכבר קיימת פנייה לבית הדין הבינלאומי לתת חוות דעת על המעמד המשפטי של השטחים, מה שממילא מעביר את הדיון מהזירה המדינית לזו המשפטית, העברת סמכויות לגורם ממשלתי אזרחי נותנת תחמושת חזקה לטיעון שפניה של ישראל לסיפוח. הדבר יביא ללא ספק להחמרת הלחץ המדיני, הדיפלומטי ואולי גם הכלכלי על ישראל, כולל מבעלות בריתה הקרובות ביותר, ולהעמקת בידודה בזירה הבינלאומית. אשר לרפורמה המשפטית, שאינה נושא המכתב הזה: כל פגיעה במערכת המשפט ובעצמאותה, מרכיב חיוני בכל דמוקרטיה ראויה לשמה, מרחיקה את ישראל ממועדון הדמוקרטיות הליברליות שההשתייכות אליו היוותה מאז ומעולם נכס אסטרטגי, מדיני, כלכלי והסברתי מהמעלה הראשונה."

במקביל, נשלח מכתב מטעמם של עשרות מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר, המתריע מפני השלכותיה של הרפורמה המשפטית של השר הנכנס יריב לוין. לדברי החותמים על המכתב, ההערכה והיציבות לה זוכה הכלכלה הישראלית נובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי, ופגיעה בהם והורדת איכותם, תוביל לפגיעה בכלכלה הישראלית, להורדת דירוג האשראי, ולקשיי גיוס הון בענף ההייטק. החותמים ציינו כי: "המחקרים מראים שפגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה. שיווי-משקל מוסדי תומך צמיחה הינו עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח, שכן מוסדות פוליטיים וכלכליים מזיקים נוטים להנציח עצמם לאורך עשורים רבים".