שלוש שנים אחרי הסכמי אברהם, שפתחו בפני הישראלים עולם חדש של הזדמנויות באיחוד האמירויות הערביות, בבחריין ובמרוקו, פתאום ניתן לפנטז על האפשרות של ביקור על אדמת ערש האסלאם ולראות שם משחקים של רונאלדו ובנזמה. אבל לא מדובר רק בכך – ההשפעות הגיאופוליטיות של נורמליזציה ישראלית־סעודית יורגשו בכל רחבי המזרח התיכון, וגם הרחק ממנו.

לאור הדיווחים על מגעים לנורמליזציה עם ישראל: איראן מזהירה את סעודיה
"הסכם נורמליזציה יכול לרסן את מטורפי הימין בממשלת נתניהו"
 
 הנשיא ג'ו ביידן כבר רשם הצלחות חשובות בזירה הבינלאומית מאז נכנס לבית הלבן לפני שנתיים וחצי, כאשר השיב את ארה"ב למעמדה כחוד החנית של מדינות המערב, במיוחד מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022. אולם, אם הוא יהיה חתום על הסכם הנורמליזציה הדרמטי, הנשיא האמריקאי יבצר את מעמדו כאחד הנשיאים המשפיעים והחשובים ביותר בהיסטוריה האמריקאית והעולמית ויזכה בקלף חשוב מאוד. זאת כאשר בחירות 2024 כבר נמצאות מעבר לפינה, בצל תהיות לגבי כשירותו הרפואית והמנטלית של הנשיא המבוגר אי־פעם, לכהן ארבע שנים נוספות - ולנוכח החקירות שמנהלים הרפובליקנים בקונגרס נגדו ונגד בנו האנטר.

ביידן יודע שצפויה לו התנגדות עמוקה ביותר בתוך הבייס הדמוקרטי־פרוגרסיבי שלו. הוא כבר נאלץ לבלוע את הרוק ולמחול על כבודו כשהגיע לסעודיה בשנה שעברה, אחרי שבקמפיין של בחירות 2020 כינה את הממלכה "מדינה מנודה" בשל רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י. רבים מהדמוקרטים בגבעת הקפיטול, בהם גם חברי קונגרס וסנאטורים בעלי השפעה, צפויים לדרוש שינוי מהותי במצב זכויות האדם בממלכה לפני שיסכימו להיענות, אפילו באופן חלקי, לדרישות של ריאד - התחייבות אמריקאית להגן על הממלכה בדומה לסעיף 5 באמנת נאט"ו, הסכמה לפיתוח של תוכנית גרעין אזרחית והיתר לרכוש אמצעי לחימה מתקדמים ביותר מארה"ב.

בשל כך, התביעות מישראל בנושא הפלסטיני – כדוגמת התחייבות רשמית להימנעות מסיפוח הגדה המערבית והקפאת התנחלויות - נתפשות כאמצעי לרכך את ההתנגדות הדמוקרטית. אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ייענה להן – ומדובר ב"אם" גדול מאוד - המשמעות תהיה לא רק החזרת פתרון שתי המדינות לשולחן, אלא גם יציאת הציונות הדתית ועוצמה יהודית מהקואליציה ומותה הסופי של הרפורמה המשפטית. מדובר בפגיעה בלא מעט ציפורים במכה אחת. הסדר נורמליזציה כזה גם ירחיק את סעודיה מסין, יסייע למאמצי ההכלה של איראן ויבטיח זרימת נפט סעודי לארה"ב, יעדים שגם הרפובליקנים מעוניינים בהשגתם.

ביידן עצמו אמר בסוף השבוע כי יש התקדמות במגעים, אחרי שהיועץ שלו לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שב משיחות בסעודיה. אולם, ברור לכולם שהדרך לשם עדיין ארוכה מאוד וכי אין כל ערובה שמדובר בעניין של ימים ואפילו חודשים. זאת לנוכח המורכבות העצומה של פרטי ההסכם הנידון וההשלכות הפוליטיות בתוך ארה"ב, אך גם בישראל.