הפרלמנט הגיאורגי אישר היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק שנועדה להטיל מגבלות על ארגונים שמקבלים מימון זר, וזאת אחרי לילה של עימותים אלימים בין כוחות המשטרה לבין מפגינים שמחו נגד ההצעה השנויה במחלוקת, שלטענתם קיבלה השראה מהחקיקה ברוסיה. 83 מתוך 150 חברי הפרלמנט אישרו את ההצעה בקריאה ראשונה ללא מתנגדים אחרי שכל חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה.

התרחיש שמדאיג את איראן: מה יקרה עם סין ורוסיה ינטשו את טהרן?
זעם באוקראינה לאחר ש-14 נהרגו בתקיפה רוסית: "לא קיבלנו מספיק ציוד הגנה מהעולם"

הקואליציה מתכננת להשלים את החקיקה עם הצבעה בקריאה שלישית ב-17 במאי. לפי הצעת החוק, ארגונים בלתי ממשלתיים וגופי תקשורת שמקבלים לפחות 20 אחוז של מימון מחו"ל יירשמו בתור "סוכנים זרים". ההצעה דומה לחוק שהתקבל ברוסיה בשנת 2012 ואשר הטיל מגבלות על ארגונים בלתי ממשלתיים ועל התקשורת החופשית. הצעה דומה הועלתה להצבעה בשנה שעברה, אולם היא כללה את המונח "סוכנים של השפעה זרה".

טביליסי, גיאורגיה (צילום: רויטרס)
טביליסי, גיאורגיה (צילום: רויטרס)

מפלגת 'החלום הגיאורגי' השלטת טענה כי החקיקה הכרחית כדי להגן מפני "ערכים פסדו-ליברליים" שמגיעים מגורמים חיצוניים, וזאת על אף התנגדות גורפת בחברה הגיאורגית שאינה מסתירה את התנגדותה להשפעה הרוסית וחוששת כי הצעת החוק תפגע בסיכוייה של גיאורגיה להצטרף לאיחוד האירופי, אחרי שקיבלה מעמד של מדינה מועמדת בדצמבר. הנשיאה סלומה זוראבישווילי הזהירה כי החקיקה "מנוגדת לרצון האוכלוסייה" והיא "פרובוקציה ישירה".

ההצבעה אתמול הגיעה אחרי לילה סוער מחוץ לבניין הפרלמנט בטביליסי שבו אלפי בני אדם הפגינו נגד החוק וניסו לפרוץ את קווי ההגנה של המשטרה שהגיבה בגז מדמיע ובמעצרים. כמו כן, היו דיווחים כי כוחות מיוחדים של המשטרה השתמשו ב"נוזל בלתי מוכר" נגד המפגינים שניסו לפרוץ לתוך הפרלמנט וכי שוטרים הכו עיתונאים. "הגיאורגים לעולם לא יקבלו את החוק הרוסי הזה", אמר קוטה טטישווילי, סטודנט באוניברסיטה שהשתתף בהפגנה, "אנחנו, מפגינים שלווים, ננצח. אנחנו נגרום לבובות הרוסיות במפלגת החלום הגיאורגי לסגת מהחוק".

ברוסיה טענו כי אין להם כל קשר לחקיקה, כאשר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב, שבתקופתו התרחשה המלחמה של רוסיה בגיאורגיה, האשים כי "מאחורי כל ההפגנות האלה, ניתן לראות יד הוליוודית מנוסה ומוכרת". הוא ציין כי חקיקה דומה יש בישראל, בהונגריה ובאוסטרליה וכי "שם אין תלונות או גינויים".

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, הזהיר כי החקיקה עלולה להשפיע על מעמדה של גיאורגיה בדרך לאיחוד האירופי. "הצעת החוק על שקיפות של השפעה זרה אינה תואמת את השאיפות של גיאורגיה באיחוד האירופי ואת המסלול שלה לעבר הצטרפות", אמר, "זה ירחיק יותר את גיאורגיה מהאיחוד ולא יקרב אותה".