קבוצת הג'רוזלם פוסט בשיתוף UK Israel Business ערכה היום (חמישי) את ועידת לונדון במועדון הכדורגל טוטנהאם שבעיר. הוועידה תעסוק במאבק העולמי באנטישמיות, באתגרי העולם היהודי וביצירת הזדמנויות עסקיות חדשות באמצעות חדשנות, סובלנות וספורט. הוועידה נועדה למנף הזדמנויות עסקיות חדשות באמצעות חדשנות, סובלנות וספורט. באירוע צפויים להשתתף כ־300 אנשי מפתח ומקבלי החלטות מכל רחבי העולם, וצפויות להגיע גם משלחות מכל אירופה.

ראש הממשלה נפתלי בנט פתח את הוועידה עם דברי ברכה לבאי הכנס ובסרטון מיוחד אמר כי הקשרים בין ישראל לבריטניה מעולם לא היו חזקים יותר. "אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות לחברי, ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, על המחויבות הבלתי מתפשרת שלו לעם היהודי, ועל נקיטת פעולה נגד אנטישמיות. הקשרים בין הממלכה המאוחדת וישראל הם חזקים מאי פעם. וביחד, אנחנו יכולים להמשיך לנצל הזדמנויות ולעבוד יחד לעבר עתיד טוב יותר".

ראש הממשלה נפתלי בנט לרגל ועידת הג'רוזלם פוסט בלונדון. צילום באדיבות תקשורת ראש הממשלה

עוד ישתתפו: מייסד פאלו אלטו ניר צוק, איש העסקים, הפילנתרופ ונשיא הקונגרס היהודי בסנט פטרסבורג ד"ר מיכאל מירלשווילי, רכזת הנציבות האירופית הראשונה למאבק באנטישמיות קתרינה פון שנירביין, הרב הראשי של בריטניה הרב אפרים מירוויס, יו"ר ההתאחדות האולימפית הבריטית סר יו מייקל רוברטסון, יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד, וכן סקוט סונדרס – הבנקאי ואיש העסקים הבינלאומי לשעבר ומייסד ויו"ר מצעד החיים הבריטי.

אורח בוועידה היה לורד דיוויד וולפסון, תת שר המשפטים הבריטי, שאמר בשיחה עם להב הרקוב, כי לבריטניה יש "גישה בלתי מתפשרת כלפי אנטישמיות", וציין כי הסכמי אברהם "השפיעו כלכלית על אזור המזרח התיכון". לדברי וולפסון, "אנטישמיות זה חופש השנאה. כל הדמוקרטיות מותחות קו ברור בין חופש ביטוי לחופש שנאה. אנטישמיות היא שנאת יהודים. זה חשוב לראות את האנטישמיות והמלחמה בה כחלק מהמלחמה בגזענות". לכתבה המלאה

הלורד דיוויד וולפסון בוועידת לונדון. צילום: הג'רוזלם פוסט
לאחר דבריו של וולפסון נערך פאנל בהנחיית צביקה קליין מג'רוזלם פוסט, תחת הכותרת "מאבק באנטישמיות - השקפת הנציבים", ובו השתתפו קטרינה פון שנורביין, המתאמת האירופית למאבק באנטישמיות; לורד ג'ון מאן, חבר בית הלורדים ויועץ ממשלת בריטניה בנושא אנטישמיות;  ד"ר פליקס קליין, הנציב הגרמני למאבק באנטישמיות; רחלי ברץ-ריקס, ראשת המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית; ואהרון קיאק, השליח המיוחד של ממשל ביידן למעקב אחר אנטישמיות.
פאנל בנושא אנטישמיות בוועידת לונדון (צילום: מרק ישראל סלם)
פאנל בנושא אנטישמיות בוועידת לונדון (צילום: מרק ישראל סלם)

שרת הפנים איילת שקד התייחסה בשיחה עם עורך הג'רוזלם פוסט יעקב כץ לגל הטרור הפוקד את ישראל, ואמרה כי "כן, ישראל תחת מתקפת טרור. זה נראה שמדובר בזאבים בודדים, אין ארגון ספציפי שעומד מאחורי המתקפות. הבוקר פלסטיני דקר ישראלי באוטובוס, ונוסע ירה בו. בעברית אנחנו אומרים 'הקם להורגך השכם להורגו'. אתמול הייתה ישיבת קבינט, והחלטנו על מספר פעולות. אתן כמה דוגמאות. התחלנו לאסוף נשק לא חוקי מהמגזר הערבי. עודדנו אנשים לשאת נשק אישי ולהתנדב למשטרה. אני מקווה שנשים סוף לגל הזה". 

על הסכם הגרעין החדש, שככל הנראה ייחתם בין איראן למעצמות, אמרה: "אני בטוחה שאתם יודעים שאנחנו נגד ההסכם, זה הסכם רע. בשבוע שעבר הייתה לנו את פסגת הנגב, שבה שרים מאיחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים הגיעו לישראל, ואמרנו יחד שאנחנו מתנגדים להסכם עם איראן. הם ירוויחו מיליארדים מההסכם הזה. אנחנו מתנגדים גם להוצאת משמרות המהפכה, ארגון הטרור הגדול בעולם, מרשימת ארגוני הטרור. אנחנו מקווים שהם לא יעשו זאת". לכתבה המלאה

איילת שקד בוועידת לונדון. צילום: הג'רוזלם פוסט

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בכנס כי "על פי כל פרמטר, כלכלת ישראל גילתה חוסן רב. בשנה שעברה גדלנו בכ-8%, ואפילו בתקופת קורונה הצטמצמנו רק ב-2.2%, שזה נמוך מאוד. מגזר ההייטק היה כיפת הברזל שלנו. 8% מהיוניקורנים בעולם מישראל, ואנחנו כמעט ברמת התעסוקה הקודמת. בשנתיים הקרובות אנחנו צפויים לגדול ב-5%". 

ירון נשאל על השפעת המלחמה באוקראינה על הכלכלה העולמית ועל הסכנה של משבר מזון עולמי. "ה-OECD פרסמו מספר, שהאינפלציה בעולם תעלה ב-2%, השאלה היא מה יקרה עם המשבר הזה ומתי נחזור לשגרה והמחירים יירדו", נשיב והוסיף כי "צריך להבין שהאינפלציה בישראל הייתה נמוכה באופן משמעותי ביחס למדינות אחרות. המשבר באוקראינה הקשה על קביעת המדיניות המוניטרית". לכתבה המלאה

פרופ' אמיר ירון בוועידת לונדון. צילום: הג'רוזלם פוסט

ניר צוק, מייסד חברת "פאלו אלטו", העוסקת באבטחת סייבר התייחס להקמת החברה שלו ואמר: "אבטחת הסייבר התפתחת בצורה מאוד מקוטעת. בכל פעם שהיה איום חדש, הייתה קבוצה חדשה של אנשים שמנסה לטפל בו. כולם חשבו שככה זה צריך להיות. אתה צריך מאות פתרונות שונים, ואמרנו" 'לא, יש דרך לעשות את זה עם פלטפורמה'". 

על ההתמודדות מול ההאקרים אמר: "זה משחק של חתול ועכבר, טוב מול רע. יותר ויותר משתלם להיות פושע סייבר. רוב הפעילות מגיעה ממדינות שבהן אין חיסרון בלהיות פושע סייבר", ומתח ביגקורת על ישראל כשאמר כי דווקא בישראל אחוז ההוצאות על אבטחת סייבר עדיין נמוך מאוד בהשוואה למדינות אחרות. "התשתית קריטית, ישראל תקועה עם טכנולוגיית אבטחת סייבר בת 20 בגלל מאבק בין האיגוד להנהלה". לכתבה המלאה

ניר צוק (צילום: מרק ישראל סלם)
ניר צוק (צילום: מרק ישראל סלם)

יוסף חדאד, מנכ"ל עמותת "ביחד – ערבים זה לזה" הפועלת לחיבור המגזר הערבי לחברה הישראלית, דיבר בוועידה על מצבה של החברה הערבית בישראל מול גל הטרור הנוכחי וסיפר על שלושת השינויים שיש לעשות בחוק הלאום על מנת שיכלול גם את אזרחי ישראל הערבים והשפה הערבית. "רגע לפני שעליתי לבמה כמה מהאנשים שאלו אותי, "מה שלומך?" עניתי שזה יכול היה להיות הרבה יותר טוב, במיוחד העובדה שכרגע אמיר חורי, שהוא השוטר הישראלי הערבי שעצר את הפיגוע בבני ברק, ההלוויה שלו מתרחשת ממש עכשיו בנצרת, ממנה אני בא, העיר הערבית הגדולה בישראל. וזה רק מראה לכולם עד כמה החברה שלנו ייחודית".

בהמשך סיפר חדאד כי "אחד הדברים ששואלים אותי הרבה הוא למה אתה עושה את זה? אני מתכוון שאתה מקבל איומים כל יום, אנשים מקללים אותך, אז למה? ואני תמיד אומר את זה, זה בגלל שאני באמת מאמין במה שאני עושה, ושנית, זה בגלל שעל כל הודעת איום או שנאה אני מקבל עשרות תמיכה ואני מקבל עשרות אנשים שבאמת תומכים כך ומשמיעים". לכתבה המלאה

יוסף חדאד (צילום: מרק ישראל סלם)
יוסף חדאד (צילום: מרק ישראל סלם)

שר התקשורת, יועז הנדל התייחס לגל הטרור הנוכחי והדגיש: "צריך לנקוט צעדים חריפים נגד הטרור - שום מחויבות פוליטית לא תמנע מאיתנו להגן על ישראל". במהלך דבריו פירט הנדל את הצעדים שיש לעשות לדעתו על מנת להילחם בגל הטרור הנוכחי: "יש מיעוט בחברה הערבית שמשתמש בנשק לא חוקי, ואנחנו צריכים לאסוף אותם. צריך לעשות כל מה שצריך כדי לאסוף אותם. לשלוח כוחות, לגייס אנשים, כל מה שצריך, זה ייקח המון זמן, אבל צריך לעשות זאת, לאסוף נשק לא חוקי מהקיצוניים ולשלב את הרוב בחברה הישראלית". לכתבה המלאה

יועז הנדל בוועידת לונדון. צילום: הג'רוזלם פוסט

מנכ"לית קבוצת הג'רוזלם פוסט ענבר אשכנזי מסרה: "שיתופי פעולה עסקיים בין מדינות יתרמו בהכרח גם ליחסים דיפלומטיים כמו יחסינו עם האמירויות. ועידות מסוג זה נותנות במה לאנשי עסקים, לחברות גדולות ולפילנתרופים לייצר קשרים הדדיים – מה שבהכרח תורם לכל הצדדים".

העורך ראשי של "הג'רוזלם פוסט" יעקב כץ הוסיף: "חשוב להטמיע בעולם העסקים ערכים של שוויון, סובלנות ומלחמה באנטישמיות ובגזענות. החיבור שלנו לנושא הוא טבעי, שכן האירועים של קבוצת הג'רוזלם פוסט הם כבר שנים נקודת מפגש גלובלית בנושאים הבוערים בעולם היהודי, העסקי והטכנולוגי".