מדינות האיחוד האירופי הסכימו אתמול לצמצם את צריכת הגז הטבעי בחורף הקרוב על רקע הקיצוצים של אספקת הגז הרוסי שצפויים להחריף היום. בתום מפגש של שרי האנרגיה של האיחוד גובש הסכם שבמסגרתו המדינות יצמצמו באופן וולונטרי את השימוש בגז הטבעי לרמה של 15% בין אוגוסט 2022 למרץ 2023. עם זאת, ההסכם מעניק פטור לחלק מהמדינות שעלולות להתקשות בעמידה ביעד. 26 מהמדינות תמכו בהסכם, למעט הונגריה, שבתחילת השבוע הגישה לרוסיה בקשה להגדלת כמות הגז הטבעי.

מוסקבה מודה: כך השפיעו הסנקציות על כלכלת רוסיה עקב המלחמה
נמנה ברשימה ידועה לשמצה: מה משמעות הסנקציות שהוטלו נגד פוטין?
מפת הסנקציות: אלו המכות שנפלו על פוטין ורוסיה בעקבות הפלישה

"היום האיחוד האירופי נקט צעד מכריע כדי להתמודד עם האיום של שיבוש מלא באספקת הגז על ידי פוטין", הצהירה נשיאת הנציבות אורסולה פון דר ליין. "בכך שפעלנו יחד כדי לצמצם את הדרישה לגז, תוך התחשבות בכל הבקשות הספציפיות הלאומיות הרלוונטיות, האיחוד האירופי הבטיח יסודות מוצקים לסולידריות בין המדינות החברות מול סחיטת האנרגיה של פוטין".

הסכם הפשרה הגיע יממה לפני שחברת גזפרום אמורה לצמצם היום את אספקת הגז הטבעי דרך צינור נורד סטרים 1 לרמה של 20% בלבד מהקיבולת המקסימלית, וזאת בטענה של תקלה באחת הטורבינות. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים כי הצעד הרוסי הוא "מלחמת גז סמויה", ודרש ממנהיגי האיחוד "לעשות הכל כדי להגביל את הרווחים הרוסיים, לא רק מגז ומנפט".

ביידן מכריז על הטלת הסנקציות על רוסיה. צילום: רויטרס

בתוך כך, המנהל החדש של סוכנות החלל הרוסית יורי בוריסוב הודיע אתמול לנשיא ולדימיר פוטין כי רוסיה תסיים את השתתפותה בתחנת החלל הבינלאומית בשנת 2024. "אנחנו נמלא אחר כל ההתחייבויות שלנו לשותפות שלנו, אבל ההחלטה לעזוב את התחנה אחרי 2024 התקבלה", אמר בוריסוב. הוא הוסיף כי רוסיה תתחיל להקים תחנה משלה. עם זאת, גורם בכיר בסוכנות האמריקאית הבהיר כי הרוסים עדיין לא עדכנו את נאס"א באשר ליציאתם מהפרויקט הבינלאומי.