קהילת המודיעין האמריקאית ערכה היום (שבת) בקרת נזקים לאחר שבית המשפט בפלורידה התיר לפרסם בסוף השבוע את התצהיר שצירפו ב־FBI לבקשת החיפוש באחוזת מאר א־לאגו שבבעלות נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לפני כחודש. ההחלטה על הפשיטה על האחוזה התקבלה לאחר שהתגלה כי מסמכים שהיו ברשותו של טראמפ הכילו לכאורה מידע רגיש על מקורות מודיעיניים אנושיים.

הפשיטה על אחוזת טראמפ: "חלק מהמסמכים המסווגים עלולים לסכן אזרחים"

טראמפ לאחר פשיטת ה-FBI על ביתו: "המדינה נמצאת במצב מסוכן מאוד"

חלקים נרחבים מ־32 עמודי התצהיר צונזרו על ידי התביעה בשל חשש כי הנשיא לשעבר ומקורביו ינסו להשפיע על "עדים אזרחיים" ועל גורמי אכיפת חוק שמעורבים בחקירה הרגישה. למרות זאת, החלקים הגלויים סיפקו פרטים חדשים ודרמטיים על נסיבות הפשיטה הראשונה מסוגה על ביתו של הנשיא האמריקאי לשעבר.

לפי התצהיר, ב־15 הארגזים עם המסמכים שטראמפ העביר לארכיון הלאומי בינואר האחרון - אחרי בקשות חוזרות ונשנות מאז מאי 2021 - גילו סוכני הבולשת 184 מסמכים מסווגים, כאשר 92 מתוכם היו בסיווג "סודי" ועוד 25 בסיווג "סודי ביותר".

המסמכים שנמצאו באחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Jim Bourg)
המסמכים שנמצאו באחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Jim Bourg)

אף על פי שלא נאמר במפורש מה הכילו המסמכים המסווגים, מהתצהיר עולה כי החוקרים זיהו סיבה סבירה לכך שהמסמכים כללו חומרים שנאספו מהאזנות סתר אלקטרוניות, ממודיעין שנאסף נגד יעדים זרים במסגרת צווים של בתי משפט, ויותר מכך - מידע שנאסף ממקורות אנושיים שחשיפת זהותם עלולה לסכן את חייהם באופן ממשי.

בנוסף, רשויות אכיפת החוק הסבירו בתצהיר כי יש סיבה סבירה שטראמפ ומקורביו עלולים לנסות ולשבש את החקירה סביב החשדות שהנשיא לשעבר הפר את החוק, בכך שהחזיק מסמכים סודיים באופן בלתי מורשה ומכך שלא החזיר לארכיון הלאומי את כל המסמכים מתקופת כהונתו. בעקבות כך, כלי תקשורת במדינה דיווחו כי מנהלת קהיליית המודיעין האמריקאית, אווריל היינס, עדכנה את ועדת המודיעין של בית הנבחרים כי סוכנויות הביון מקיימות בקרת נזקים לנוכח גילוי המסמכים המסווגים.

כצפוי, טראמפ מיהר לתקוף את משרד המשפטים וה־FBI, וכן את השופט הפדרלי ברוס ריינהרט, שהתיר את פרסום התצהיר. הנשיא ג'ו ביידן, שעד כה נמנע מלהתייחס לפרשה, הבהיר שהוא לא ידע מראש על החיפוש באחוזת טראמפ.