בעיצומו של שבוע דרמטי ברוסיה: משאלי העם שנערכו בשטחים הכבושים באוקראינה הסתיימו הערב (שלישי) ברוב מוחץ של 96% תומכים בסיפוח השטחים לרוסיה, כך דווח הערב בכלי תקשורת רוסיים. במקביל, דליפות גז מסתוריות מהצינורות הרוסיים מסעירות את אירופה, שטוענת כי מדובר בחבלה מכוונת מצד הרוסים. גם האיום הגרעיני עדיין נמצא על השולחן, כאשר בנאט"ו מזהירים את רוסיה מההשלכות של צעד שכזה, בעוד בארה"ב טוענים כי "אין צורך בשינוי המדיניות הגרעינית האמריקאית".

דיווח באוקראינה: סוכלה תקיפה רוסית בהכוונה איראן על חסידים באומן
דיווחים ברוסיה: 96% תמיכה במשאלי העם, סיפוח השטחים הכבושים - כבר בשבוע הבא

משאלי סיפוח האזורים הכבושים

היום הסתיימו משאל העם של רוסיה באזורים שנכבשו על ידם באוקראינה, בו האזרחים נאלצו להכריע: האם השטחים יסופחו לפדרציה הרוסית? במסגרת המשאל ניסתה מוסקבה לתת תוקף רשמי לאזורים הנמצאים בשליטתה. על פי עדויות בשטח, במקרים מסוימים הגיעו קבוצות של חיילים חמושים ברובי קלצ'ניקוב לבנייני המגורים והכריחו אזרחים למלא פתקי הצבעה. "הם פורצים לדלתות של אלו שלא פותחים אותן, ודורשים מהאנשים לצאת החוצה ולהצביע בעד הסיפוח לרוסיה. כולם מפוחדים", מסרה ראש המנהל הצבאי בעיר חרסון.

משאל העם על סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה לרוסיה (צילום: רויטרס)
משאל העם על סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה לרוסיה (צילום: רויטרס)

על פי התוצאות הראשוניות של המשאל, שפרסמה סוכנות הידיעות הרוסית RIA, תושבי ארבעת המחוזות שנכבשו קבעו כי ברצונם לעבור לחיות תחת שלטון רוסי. התוצאות הראו כי 96% מהנשאלים קבעו כי ברצונם לעבור להיות חלק מרוסיה.

על פי נתוני המשאל, בחרסון 87.05% הצביעו בעד הסיפוח לרוסיה, בדונייצק נרשמו נתונים חריגים אף יותר של 99.23%. בנוסף, בזאפוריז'יה, 93.11% הצביעו בעד המעבר לשליטתה של רוסיה ובלוהנסק נרשמו 98.42% שתומכים בסיפוח, זאת על פי נתוני המשאל הרוסי.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הרוסית דיווחה כי ראש בית המחוקקים העליון ברוסיה טען כי הפרלמנט הרוסי יכול כבר ביום שלישי הבא להעביר את החקיקה שתאפשר לספח לרוסיה את ארבעת האזורים הכבושים.

איום הגרעין הרוסי

נשיא רוסיה לשעבר, דמיטרי מדבדב, המכהן כיום כסגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה, אמר היום כי למוסקבה יש את הזכות להגן על עצמה בנשק גרעיני אם היא תידחף אל מעבר לגבולותיה וכי זה "בוודאי לא בלוף". מדבדב הזהיר גם כי למוסקבה יש את הזכות להגיב "ללא התייעצות רבה".

בתוך כך, אוקראינה ביקשה ממדינות המערב שיזהירו את רוסיה משימוש בנשק גרעיני באוקראינה. המדינה מסרה כי כל שימוש בנשק גרעיני ייענה בפעולה ממוקדת נגד רוסיה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, פעם כבקשת אוקראינה והזהיר את רוסיה מפני "השלכות חמורות" במקרה של תקיפה גרעינית. "כל שימוש בנשק גרעיני הוא בלתי מתקבל על הדעת, הוא ישנה לחלוטין את אופי הסכסוך, ורוסיה חייבת לדעת שאי אפשר לנצח במלחמה גרעינית", אמר.

נשיא אוקראינה זלנסקי באו"ם על רוסיה: "רק עונש צדק יביא שלום" (צילום: רויטרס)

הפנטגון התייחס גם הוא לאיום הגרעין הרוסי ואמר כי ארצות הברית אינה רואה שינויים במדיניות הרוסית שיצדיקו שינוי בהיערכות הגרעינית של אמריקה.

משבר האנרגיה באירופה

מדינות אירופה החלו היום בחקירת דליפות בלתי מוסברות בשני צינורות גז רוסיים, העוברים מתחת לים הבלטי ליד שוודיה ודנמרק. זאת, ברקע משבר האנרגיה המתפתח באירופה.

לפי דיווחי המכון הסיסמוגרפי של שוודיה, זוהו פיצוצים עוצמתיים תת-מימיים באזורי צינור הגז Nord Stream באזור שוודיה ודנמרק. זאת, לאחר שאתמול זוהו בהם דליפות. תגובות רבות הגיעו לאחר המקרה, חלקן לא שללו שזהו צירוף מקרים, וחלקן טענו לחבלה מכוונת.

"יש כמה אינדיקציות לכך שמדובר בנזק מכוון. צריך לשאול: מי ירוויח?", אמר מקור ביטחוני אירופאי, והוסיף כי עדיין מוקדם להסיק מסקנות. רוסיה מסרה כי הדליפה היא סיבה לדאגה, וחבלה היא אחת הסיבות האפשריות. "אי אפשר לשלול שום אפשרות כרגע", אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב. גם ראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן, אמרה כי לא ניתן לשלול אפשרות של מקרה חבלה. "אנחנו מדברים על שלוש הדלפות עם מרחק מסוים ביניהן, ובגלל זה קשה לדמיין שמדובר בצירוף מקרים", אמרה.

באירופה חוקרים דליפת גז מסתורית בצינור הרוסי ומאשימים: "חבלה מכוונת" (צילום: רויטרס)

היום עמדנו בפני מעשה חבלה", אמר ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, "אנחנו לא יודעים את כל הפרטים של מה שקרה, אבל אנחנו רואים בבירור שמדובר במעשה חבלה הקשור לשלב הבא של הסלמה של המצב באוקראינה". בנוסף, גם בכיר בממשל האוקראיני אמר שמדובר במתקפה רוסית, שנועדה לערער את אירופה.

ראש ממשלת שוודיה, מגדלנה אנדרסון, אמרה כי המידע על המקרה מצביע על חבלה צפויה, אם כי זה לא מייצג התקפה על שוודיה. היא ציינה במסיבת עיתונאים כי ממשלת שוודיה נמצאת בקשר הדוק עם שותפים כמו נאט"ו ושכנות כמו דנמרק וגרמניה בנוגע להתפתחויות.

דליפת הגז בצינור הרוסי (צילום: רויטרס)
דליפת הגז בצינור הרוסי (צילום: רויטרס)

מחברת הגז הרוסית, נורד סטרים, נמסר כי לפי הדליפות, יש ספקות שמדובר בנזק פיזי בצינור. עוד נמסר כי החברה לא יודעת להעריך מתי הצינור יחזור לפעולה.

כזכור, הסיוט הגדול ביותר של גרמניה - ושל רבים באירופה - התגשם בתחילת החודש, כאשר חברת הגז הרוסית, גזפרום, הודיעה על הפסקת הזרמת הגז ליבשת. נורד סטרים 1, צינור הגז שמחבר בין הים הבלטי לגרמניה, הושבת לצורך עבודות תחזוקה שגרתיות, ולאחר מכן החברה הודיעה כי לא תשוב להפעילו.