תוכנית נגד טרור: על רקע התדרדרותו בסקרים וההאשמות מצד בכירים במפלגה הרפובליקנית כי הוא מסכן את הביטחון הלאומי בשל חוסר הבנתו בפוליטיקה בינלאומית, ואחרי שטען כי ברק אובמה והילרי קלינטון הם שיצרו את דאעש, הציג הערב (שני) דונלד טראמפ את משנתו לגבי ההתמודדות עם הטרור האסלאמי ובין השאר הציע לאסור כניסה ממדינות שבהן יש פעילות טרור נרחבת.



"אנחנו לא יכולים לתת לרוע להמשיך", אמר טראמפ בנאומו באוניברסיטת יאנגסטאון סטייט שבאוהיו, אותו פתח בציון מתקפות הטרור הבולטות של דאעש בארצות הברית ובאירופה בשנה האחרונה. "נביס את האסלאם הקיצוני כפי שהבסנו כל איום קודם לכן, אבל לא נביס אותו עם עיניים עצומות ובמילים שקטות. מי שלא רוצה להגיד בקול את שמו של האויב, לא יכול להנהיג את המדינה", עקץ טראמפ את הנשיא אובמה על כך שהוא מסרב להשתמש במונח "אסלאם קיצוני".



הוא גם שב וטען כי העלייה של דאעש היא תוצאה ישירה של החלטות המדיניות של אובמה ושל קלינטון בעת שהייתה מזכירת המדינה, אם כי נמנע מלומר פעם נוספת כי הנשיא "ייסד" את ארגון הטרור, כפי שהכריז בסוף השבוע האחרון.



אחרי שהכריז כי לקלינטון "חסרה הסיבולת הנפשית והפיזית להילחם בדאעש", הציג טראמפ את משנתו בדבר האופן שבו יש להיאבק באסלאם הקיצוני. לדבריו, הניסיון לכפות דמוקרטיזציה על העולם הערבי ולקדם בניית אומה הם אלה שיצרו את הוואקום שאפשר את עליית הטרור, כשהוא מתעלם מכך שממשל בוש היה זה שהוביל את המדיניות שנגדה הוא יוצא. במקום זאת, הוא תקף את אובמה וקלינטון על כך שהובילו נסיגה מעיראק מבלי לבסס את המוסדות ולהבטיח שלטון יציב ומבלי להבטיח ששדות הנפט יישארו בידיים אמריקאיות. "הגיע הזמן להשאיר את הטעויות מאחור ולשרטט מסלול חדש", אמר. "אם אני אהיה נשיא, העידן של בניית אומות יגיע לסיום מהיר והחלטי".



ממשיך לעקוץ את אובמה. צילום: רויטרס
ממשיך לעקוץ את אובמה. צילום: רויטרס



המועמד הרפובליקני הרשמי לנשיאות הדגיש כי רק מדינות שיקבלו את הצורך במאבק נחוש באסלאם הקיצוני יהיו בנות ברית של אמריקה. הוא הכריז כי אם ייבחר, יכנס ועידה בינלאומית לקידום המאבק, כשהוא מדגיש את שיתוף הפעולה עם ישראל, ירדן, עם ברית נאט"ו – וגם עם רוסיה. "זה יהיה דבר טוב", אמר, "גם להם יש הרבה על כף המאזניים בכל הנוגע למשבר בסוריה. גם להם יש בעיה גדולה עם דאעש".



כמו כן, הוא ציין כי המאבק יהיה לא רק נגד דאעש, אלא גם נגד אל-קאעידה, חמאס, חיזבאללה וכל ארגון טרור אסלאמי קיצוני וכי הוא יכלול שימוש בכוח צבאי ובפעולות סייבר לצד מאבק במקורות המימון ובאמצעי הגיוס של ארגון הטרור. "אסור לאפשר לאינטרנט לשמש ככלי גיוס", הבהיר המועמד הרפובליקני.



"לעצור הגירה ממדינות בהן יש טרור באופן קבוע"


טראמפ גם קרא למדיניות הגירה חדשה שתכלול צעדי בדיקה מקדימים הדוקים יותר לכל מי שרוצה לחיות בארצות הברית ולעצור זמנית את ההגירה ממדינות שבהן יש טרור באופן קבוע, בהתאם לרשימה שתיקבע אחרי בחירתו לנשיאות.



הוא אף הציע להפעיל מבחן מקדים שבו מי שמבקש להגר לארצות הברית יידרש לענות על שאלות הנוגעות לחופש הדת, לשוויון מגדרי ולזכויות הקהילה הגאה, וזאת במטרה לבחון ערכים של סובלנות ופלורליזם. לפי תוכניתו של טראמפ, ייערכו גם ראיונות עם חברים ובני משפחות של המהגרים העתידיים ותבוצע הערכה של השימוש שלהם בכלי התקשורת החברתיים.



לדבריו, רמות ההגירה הנוכחיות לארצות הברית "אינן הגיוניות" ויש להוריד אותן משמעותית, בעוד שהוא האשים את קלינטון כי היא רוצה דווקא להגדיל את המספרים. "הילרי קלינטון רוצה להיות אנגלה מרקל", אמר טראמפ כשהוא מזכיר את פיגועי הטרור האחרונים בגרמניה ואת התקריות של תקיפות מיניות ברחובות.



"רוצה להיות אנגלה מרקל", הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
"רוצה להיות אנגלה מרקל", הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



"טראמפ היה אוהב את סטלין"


בתוך כך, סגן הנשיא ג'ו ביידן הצטרף היום לראשונה לקלינטון לעצרת בחירות ותקף בחריפות את טראמפ. "הילרי שכחה יותר דברים הנוגעים למדיניות חוץ מאשר טראמפ וכל הצוות שלו יבינו אי פעם", אמר ביידן ורמז לכך שהיא מתעסקת בעניינים האלה זמן כה רב שאת מה שהיא כבר שכחה מזמן, טראמפ לא ילמד או יבין אף פעם.



ביידן גם עקץ את המועמד הרפובליקני על השבחים שחלק לנשיא רוסיה פוטין והכריז כי טראמפ "היה אוהב את סטלין". בנוסף, הוא יצא נגד טענתו של טראמפ כי אובמה הוא שייסד את דאעש. "זו אמירה מסוכנת כי האנשים הרעים מקשיבים", אמר והוסיף כי "מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה - בובת הטרור הראשית של איראן ואיום על בת בריתנו ישראל - הוא זה ששב על טענתו של טראמפ".



נדמה כי הדברים שאומר איל ההון השנוי במחלוקת מייצב את מצבה של קלינטון בקרב המצביעים. בסקר של רשת NBC הציב היום את הילרי קלינטון מעל רף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות. מהמפה של הרשת עולה כי אם הבחירות היו נערכות כיום, המועמדת הדמוקרטית הייתה מקבלת 288 אלקטורים מול 174 לטראמפ, כאשר 76 אלקטורים עדיין לא חולקו.