בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתח הבוקר (שני) היום השלישי לחקירתו הנגדית מטעם ההגנה של עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר. זאת, לאחר הדיונים בשבוע שעבר, בהם טען פילבר כי הוא אינו זוכר את התנאים שהעיד עליהם במשטרה. בנוסף, בעקבות מספר תשובות שהעניק פילבר לחוקריו, אמרה התובעת תירוש כי "העד מאמץ בחיבה ובהסכמה כל תזה שמוצגת לו על ידי ההגנה".

בתחילת הדיון ניסה להסביר בסידרת שאלות פרקליטם של בני הזוג אלוביץ', עורך הדין ז'ק חן, כי הפגישות התכופות עם נציגי בזק היו משום חשיבות וגדול החברה, זאת אומרת ממניעים מקצועיים: עו"ד חן: "היה תשומת לב מיוחדת לבזק והוט, בגלל הגודל שלהן, חשיבותן בשוק וגם בגלל גישתך השונה בהתנהלות מולן".
פילבר: "בהחלט".
עו"ד חן: "לכן נפגשת באופן כמותי יותר פגישות עם בזק או הוט משום הגודל, החשיבות והסוגיות עליהן דיברתם?"
פילבר: "כן".

עו"ד חן הפנה לחקירה שהתבצעה בפברואר 2018 ואמר: "בחקירה מנסים לקחת אותך לכיוון שנפגשת עם בזק באופן חריג. ענית שאתה נפגש עם כולם. כלומר, הם מנסים לייצר חריגות ואתה מסביר שמה שהם רואים לא חריג".
פילבר: "שהדינמיקה מתרחשת עם כולם". 

בהמשך עו"ד חן הציג חלקים בחקירה, המסבירים כי פילבר נהג בגישה זו גם עם הוט, שהייתה גדולה וחשובה בשוק אך לא ניטען שנעשה אצלה דבר מה חריג. פילבר מצדו, אישר כי במסגרת תפקידו כמנכ״ל משרד התקשורת נפגש עם כל בעלי התפקידים הבכירים של חברות התקשורת, וגם מתווך את הטענות לצוות המקצועי במשרד, מתוך תפיסתו ‘להסתכל לחברות בלבן של העיניים׳.

עו״ד חן הציג לפילבר כי בחקירה ברשות ניירות ערך ניסו החוקרים לקחת את פגישותיו הלא פורמאליות רק לבזק ולאנשי בזק. בעוד שחוקרי הרשות ניסו לצייר בפניו חריגות, פילבר אישר הבוקר כי ״נפגש עם כולם״ כלשונו, ושלא הסתיר את מדיניות הדלת הפתוחה שהנהיג במסגרת מדיניות ההידברות וההדדיות. בין היתר, ובניגוד לתיזת החריגות, היה בקשר עם הבכירים ביותר, בכל החברות, ובהן הוט, סלקום, פרטנר ואחרות.

חלק נוסף בחקירה הנגדית עסק בשימוש שעשה פילבר בתיבת המייל הפרטית שלו, במסגרת עבודתו. חן: ״האם זה נועד לכונן ציר חשאי, פסול, קונספירטיבי, שנועד להסתיר ולמנוע גילוי של מעשים אסורים ופליליים?״. פילבר: ״לא. הייתי אדיש לחלוטין באיזו צורת תקשורת אני מתקשר, טלפון, וואצאפ, ג׳ימייל. עובדה שגם לא מחקתי כלום. לא היה שום הבדל בין תיבת מייל שקיבלתי מהמדינה לבין תיבה שפתחתי בעצמי״.

שלמה פילבר באולם הדיונים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
שלמה פילבר באולם הדיונים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כזכור, במהלך החקירה הראשית, נציגת הפרקליטות, התובעת יהודית תירוש, תקפה מספר פעמים את פילבר, ואף ביקשה להכריז עליו כעד עוין - בקשה שנדחתה על ידי בית המשפט. עם זאת, השופטים אישרו לה לחקור את עד המדינה בחקירה נגדית, על אף שמדובר בחקירה הראשית. 

במהלך החקירה הראשית של פילבר על ידי הפרקליטות, הוא טען כי לא ראה גוון פלילי, לא במעשיו ולא במעשיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. עם זאת, לאורך עדותו אישר פילבר שוב ושוב את הדברים שאמר בחקירתו במשטרה, בהם תיאר את הלחץ שהופעל עליו כמנכ"ל משרד התקשורת מצד בזק, הגוף עליו היה ממונה, ואף קשר את נתניהו ללחצים ולדרישה "להיטיב עם אלוביץ'", עליה העיד בחקירתו.