הכנסת אישרה אתמול את הצעת חוק יסוד:הממשלה, הידוע אף בכינוי "חוק דרעי-סמוטריץ'" בקריאה שנייה ושלישית. משמעות ההצעה, בין היתר, היא כי יו"ר ש"ס אריה דרעי יוכל להתמנות לתפקיד שר, למרות הרשעתו בעבירות מס.

נגד הצעה זו, התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה לבג"ץ. יו"ר התנועה אליעד שרגא שוחח היום (רביעי) עם ענת וגדעון בתוכנית "שבע תשע" ב-103FM, וחשף את פרטי העתירה.

"אנחנו רואים שכל האירוע יצא מפרופורציה", פתח שרגא בדרמטיות. "יש פה אירוע שהוא אירוע מטורלל ברמה המוסרית, ברמה הערכית, רואים פה מדינה בצניחה חופשית וכול מילות ההרגעה היפות לא עומדות במבחן המציאות".

בנוגע לאמירותיו של משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, על כך שאולי ה"קמפיין" נגד החרדים יוביל לפגיעה בחרדים, ציין שרגא: "בוא, עם כל הכבוד, העובדות מדברות בעד עצמן. גפני גם אמר בשבוע שעבר שחצי עם ישרת בצבא וחצי עם ילמד תורה. חצי עם, אנחנו יודעים שהולך לעבודה, ומי שעובד גם משלם מיסים, וחצי עם לומד לימודי ליבה, וחצי עם לא לומד לימודי ליבה. הדברים מאוד ברורים, וגפני והאיומים שלו, יכול להיות שזה טוב מול ביבי ומול גולדקנופף, אותי הוא לא מפחיד".

לאחר מכן, התייחס שרגא לשאלה האם בעיניו נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, באמת תתערב בחוק הזה: "אלף, כמו שאמרתי, יש פה טרלול מוסרי, ערכי. יש כאן תיקון שבעיניי הוא תיקון חוקתי לא חוקתי, חוק שעושים בו שימוש לרעה בסמכות המכוננת. מה עשו - תיקנו את חוק היסוד ונתנו תעודת כשרות לעבריינים, עבריינים היום יכולים להיות שרים במדינת ישראל". 

הוא הוסיף: "אני ראיתי כבר את בית המשפט העליון הזה, עמדתי שם לפני 30 שנה, וחמישה שופטים מאוד אמיצים בראשותו של שמגר, ברק והשופט אילון, והשופטים מצא וגולדברג, לקחו את דרעי - אגב תוך כדי עימות חזיתי מטורף עם רבין, אני רוצה להזכיר, זה קורה שלושה חודשים לפני החתימה על הסכמי אוסלו - וזרקו את דרעי מכל המדרגות. אז אני כבר הייתי בסיטואציה הזאת".

כאשר הועלתה טענת הנגד כי עשויים להגיד שמעורבות בג"ץ, אותה התנועה דורשת, רק עשויה להאיץ ולהגביר את המירוץ לפסקת ההתגברות, השיב שרגא: "בסדר גמור, אז שיגידו. תראה, אנחנו לא מפחדים מכל האיומים האלה. אז זה יאיץ. אם צריך להגיע רגע של פיצוץ - אז שיגיע ושיגיע עכשיו". לדבריו, "עם כל הכבוד לכל האיומים, זה כמו מאפיה - אומרים לבית המשפט העליון 'אם תיקח את דרעי אנחנו נפרק לך את העצמות', הרי זו לא פסקת התגברות, מי שמבין קצת משפט חוקתי יודע שזו פסקה לפירוק בג"ץ".

שרגא המשיך והמחיש: "כמו המאפיה, שמים כל לילה ראש של חזיר ליד הדלת של בית המשפט העליון. 'אנחנו נעביר את פסקת ההתגברות, אנחנו נעביר את חוק הסניוריטי, אנחנו נוריד את גיל השופטים בבית המשפט העליון, אנחנו נמנה ועדה לבחירת שופטים פוליטית כך שמי שיבחר שופטים זה אנחנו, אנחנו נמנה יועצים משפטיים פוליטיים, אנחנו נפגע בזכות העמידה'. כל הזמן מאיימים, אז אם הם רוצים לאיים - שיתחילו לעשות".

בתגובה לאמירה שלא מדובר כבר רק באיומים, אלא בדברים ממשיים המתרחשים בשטח, הסכים שרגא: "נכון, זה מה שאני אומר, זה כבר קורה בשטח. לוקחים ומשנים את חוקי היסוד של מדינת ישראל כמו פלסטלינה, רק כדי לאפשר לעבריינים לנהל את המדינה הזאת".

ההצבעה על חוק דרעי-סמוטריץ' בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ההצבעה על חוק דרעי-סמוטריץ' בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"כבר עברנו את האירוע הזה שהולכים ליו"ר ועדת בחירות בכדי שיקבע קלון", אמר שרגא בנוגע לחומרת העבירות בהן הואשם דרעי. "אגב, בעתירה הקודמת שהגשנו ליו"ר ועדת הבחירות, כבר נקבע שהמעשים של דרעי יש בהם חזקת קלון - זה ברור, עבירות כאלה חמורות על חוק מס הכנסה הן עבירות שיש עימן קלון".

לדבריו, "אני חושב שהגענו לרגע, ושוב אני לא בטוח שהם ילכו לשימוש בכלים החוקתיים פה, כי יש עוד קווי הגנה אחרים לחלוטין. הלכת דרעי חיה, נושמת וקיימת. זה מינוי שהוא לא סדיר בצורה קיצונית, יש כלים אחרים כמו מידתיות, אני לא בטוח שהם ילכו לכלים החוקתיים המאוד כבדים, ה-D15 של המשפט החוקתי, אני לא בטוח שהם ילכו לשם".

בנוגע לאמירה כי ייתכן ודרעי יהפוך לראש ממשלה חליפי במידה והחוק המדובר ייפסל, השיב שרגא כי "גם זו עוד איזושהי הזיה, כל בוקר מעלים פה כל מיני תיאוריות. אלף, יש לי תחושה ששופטי בית המשפט העליון לא יוכלו להעביר את המינוי הזה ולא משנה עכשיו באיזה כלי משפטי הם ישתמשו". הוא המשיך והסביר כי "גם לגבי ראש הממשלה החליפי, זה לא עובד ככה, מי שרוצה ראש ממשלה חליפי צריך למנות ממשלת חילופים. אני לא רואה את ביבי נותן עכשיו לש"ס ממשלה פריטטית עם מספר שרים זהה, כך שזה לא יוכל לקרות - זה שוב עוד איזשהו בלון".

לסיום, הכריז שרגא: "כל המהלך הזה של תיקון סעיף 6 לחוק יסוד הממשלה הוא בבחינת בלון ניסוי לפני שהולכים לתקן את סעיף 18 לחוק יסוד הממשלה, החוק הצרפתי". לדבריו, "זה מה שמעניין את נתניהו - להימלט מאימת הדין, ולכן הוא נותן את ידו להכשיר את כל החוקים האלה. יש פה ניסיון שלם למלט אדם מאימת הדין, וזה בלון הניסוי". 

עריכה: ירדן חדד 103fm