"חרבות ברזל" - היום ה-21: משרד הבריאות הפלסטיני פרסם אמש מסמך בן 212 עמודים, שבו לפי טענתו מפורטים שמותיהם של אלפי הפלסטינים שנהרגו בהפצצות צה"ל בעזה מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר. הדו"ח מכיל רשימה מקיפה המחולקת לפי שם ומספר תעודת זהות. פרסום המסמך הגיע לאחר שנשיא ארה"ב פקפק בפומבי במספר ההרוגים שעליו מדווח משרד הבריאות ברצועת עזה, הפועל שירות ארגון הטרור חמאס.

סקר 'מעריב': כמה תומכים בפעולה קרקעית? ומה תמונת המנדטים בצל הלחימה? 
כך צריך להיראות היום שאחרי מלחמת חרבות ברזל | יעקב נגל 
בחמאס נרתעו? פשיטת צה"ל לצפון הרצועה נותנת תחושת מסוגלות | טל לב רם 

לדברי ד"ר אשרף אלקודרה, דובר משרד הבריאות בעזה, הדוח פורסם כדי "להפריך את הנרטיב האמריקאי ומי שעומד מאחוריו, כדי שהעולם יתנגד לשקר וההונאה של הממשל האמריקאי שנוקט עמדות ישראליות ומכיר את היקף מעשי הטבח שביצעה ישראל בעזה". עוד אמר: "הדוח יישלח לכל מדינות העולם שצריכות להכיר בעובדות, לא היינו מודיעים על כך אלמלא ההונאה שהייתה וממשיכה להיות מבוצעת על ידי הממשל האמריקאי וישראל".

הדוח התפרסם לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הצהיר רביעי האחרון במסיבת עיתונאים כי אין לו אמון במספר ההרוגים שמפרסם משרד הבריאות הפלסטיני. "אני לא יודע אם הפלסטינים מספרים את האמת בנוגע למספר ההרוגים, אני בטוח שיש אנשים חפים מפשע שנהרגו, אבל זה מחיר המלחמה, אך אין לי ביטחון במספר שהפלסטינים מסרים", אמר.

תקיפות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: Youssef Alzanoun / Middle East Images / Middle East Images via AFP)
תקיפות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: Youssef Alzanoun / Middle East Images / Middle East Images via AFP)

הרס בעזה לאחר תקיפת צה''ל (צילום:  Ahmad Hasaballah/Getty Images)
הרס בעזה לאחר תקיפת צה''ל (צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)

הפגנה פרו פלסטינית בניו יורק (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
הפגנה פרו פלסטינית בניו יורק (צילום: Spencer Platt/Getty Images)

דבריו של ביידן גרמו לזעם רב בקרב האוכלוסייה המוסלמית והערבית ברחבי ארה"ב, כשארגון "המועצה ליחסים אמריקניים-אסלאמיים" (CAIR), הארגון הגדול ביותר לקידום זכויות מוסלמים, דרש מהנשיא התנצלות בעקבות "ההצהרות המזעזעות". הארגון מסר כי "התקיפות הישראליות בעזה הן רצח עם מכוון לכלל האוכלוסייה הפלסטינית - פקידי ממשל בארה"ב שותפים לטיהור האתני של עזה, אלא אם יתערבו". עבדאללה חמוד, ראש העיר הערבי הראשון של דירבורן, מישיגן, ביתה של האוכלוסייה המוסלמית הגדולה ביותר לנפש בארה"ב, גינה את התמיכה של ביידן בישראל: "בני משפחתנו הלכודים בעזה זכו להתעלמות ממי שבחרנו שייצגו אותנו, הקריאות שלנו להפסקת אש תבעו בתופי המלחמה".

בתוך כך, הלילה, נשאל דובר המועצה לביטחון לאומי, ג׳ון קירבי, על "הפעולות הקשות של ישראל בעזה", ועל דבריו של ביידן על מספר הפלסטינים שנהרגו במלחמה. קירבי השיב: "הנשיא אמר כי 'חפים מפשע יהרגו, וזה מחיר המלחמה'. אתה אמרת דברים דומים. האם אתה לא חושב שיש שמדובר בפעולות קשות? באיראן אף קראו לנשיא להתנצל על דבריו״, שאלה עיתונאית את קירבי.

ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)

"מה שקשה זה שחמאס משתמש באזרחים כ׳מגינים אנושיים׳, מה שקשה זה לקחת מאות בני ערובה ולהשאיר את בני משפחותים דואגים לאהובים, מה שקשה זה לטבוח בצעירים בפסטיבל מוזיקה. אני יכול להמשיך עוד ועוד ולהסביר מה זה ״קשה״, תקף הדובר. "יהיו עוד פצועים והרוגים, זו מלחמה והיא דבר ברוטאלי וקשה, זה לא אומר שאנחנו צריכים לאהוב את זה. כל אחד מהקורבנות הוא טרגדיה, ואנחנו פועלים ככל הניתן כדי למנוע את הפגיעה בחפים מפשע״, הוסיף.

כזכור, ביקורת נוקבת הופנתה כלפי משרד הבריאות הפלסטיני במהלך המלחמה, במיוחד לאחר הפיצוץ שאירע בבית החולים אל-אהלי שבמרכז העיר עזה. מיד לאחר שאירע הפיצוץ, חמאס הוציא הודעה ובה נאמר כי "500 אזרחים נהרגו". עם זאת, במהרה התגלה כי בפיצוץ, שאירע בעקבות שיגור כושל של רקטה, נהרגו רק כמה עשרות.

התקרית עוררה סערה בינלאומית וזאת למרות שהוצגו הוכחות לכך שישראל אינה אחראית לתקיפה. בנוסף, הוטל ספק בלגיטימיות של מספר ההרוגים לאחר שתמונות לווין חדשות שנחשפו הציגו נזק מינימלי למתחם בית החולים.