הסכם ייצוא התבואה שנחתם במהלך סוף השבוע בין אוקראינה ורוסיה עורר תקווה רבה ברחבי העולם, כאשר המנהיגים קיוו כי הדבר יסייע למנוע משבר רעב עולמי, זאת בשל העלייה במחיר החיטה. עם זאת, התקווה התנפצה כעבור 24 שעות כאשר רוסיה החלה לתקוף את נמל אודסה, זאת בניגוד למובטח בהסכם.

בני ערובה: המלחמה באוקראינה הובילה למשבר תזונתי קטסטרופלי באפריקה
שובר שוויון? המהלך הדרמטי שארה"ב שוקלת להוציא לפועל נגד רוסיה

רשת CNN דיווחה היום (שני) כי גורמים בארה"ב הודיעו שהם עובדים על "תוכנית חלופית" למקרה שהסכם התבואה עם רוסיה יקרוס. תכנית הגיבוי כוללת כבישים, מסילות, נהרות, והתאמת מערך הרכבות כך שיעמוד בסטנדרטים האירופאיים על מנת שהמשלוחים יועברו בקלות ובמהירות. 

אוקראינה מצידה הודיעה כי היא מקווה שמשלוחי התבואה יתחדשו מנמלי הים השחור ויצאו כבר השבוע.

כזכור, ביום שישי האחרון רוסיה ואוקראינה הגיעו להסכמה על ייצוא תבואה דרך הים השחור. ההסכם נחתם בטורקיה בהשתתפות מזכ"ל האו"ם והנשיא ארדואן, ונועד להבטיח מעבר בטוח של מוצרי דשן מתוצרת רוסיה, החיוניים להבטחת ביטחון מזון גלובלי. זאת, על רקע המאמצים להקל על משבר מזון עולמי שעוררה פלישת רוסיה לאוקראינה.

תקיפות באזור אודסה, אוקראינה (צילום: רויטרס)
תקיפות באזור אודסה, אוקראינה (צילום: רויטרס)

יחד עם זאת, יממה לאחר החתימה על ההסכם, רוסיה הפציצה מטרות בנמל אודסה, מתקפה שגררה תגובות גינוי מכל רחבי העולם. כך, שגרירת ארה"ב באוקראינה כתבה בטוויטר כי "התקיפה הרוסית על הנמל היא בבחינת שערורייה. הקרמלין ממשיך להשתמש במזון כנשק. יש להעמיד את מוסקבה באחריות לתקיפות המקוממות".