המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שמלווה באיומים של מוסקבה כי יעשו שימוש בנשק גרעיני, ממשיכים לעורר דאגה ברחבי העולם. עדיין לא ברור כיצד יגיבו המדינות השונות במידה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין אכן יורה על שימוש בנשק כזה, לראשונה מזה עשרות שנים, ופרט לאיומים - לא נראה שמי מהמדינות הכינה תוכנית פעולה. האתר "פוליטיקו" דיווח היום (חמישי) על מהלך אמריקאי שעשוי לשנות את התמונה כולה.

העולם עוקב בדאגה: זאת "הפצצה המלוכלכת" שעשויה להכריע את המלחמה באוקראינה
"האיום הגרעיני הגבוה מזה 60 שנה": ביידן באזהרה דרמטית מפני פוטין
רוסיה תפתח במלחמה גרעינית? "נגן על שטחינו בכל הנשקים שברשותנו"
"תשמיד את הכוחות הרוסים באוקראינה": כך תגיב ארה"ב למתקפה גרעינית של מוסקבה

על פי הדיווח, מפיהם של גורם דיפלומטי אמריקאי, ושני גורמים נוספים המעורים בפרטים, ארצות הברית האיצה את העברתה של פצצה גרעינית מדויקת יותר לבסיסי נאט"ו באירופה. עוד נטען בדיווח, כי הגעתה של הפצצת המשודרגת B61-12, תוכננה במקור לאביב הבא, אך גורמים אמריקאים עידכנו את בעלות בריתם בנאט"ו כי הפצצה תועבר כבר בחודש דצמבר הקרוב. הפגישה המדוברת התרחשה במהלך פגישה שהתקיימה החודש, בדלתיים סגורות בבריסל.

הצעד האמריקאי כולל החלפת נשק ישן המאוחסן במתקנים שונים ברחבי אירופה, לשימוש פוטנציאלי של מפציצים ומטוסי קרב של ארצות הברית ובעלות בריתה, בגרסאות ממתקדמות יותר. הדבר צפוי להתרחש ברקע המתיחות מול רוסיה, והאיומים התכופים של מוסקבה בשימוש בנשק גרעיני, לצד הדאגה והחשש לפיו מדינות המערב לא עושות מספיק כדי להרתיע את מוסקבה מלעשות זאת. 

נשיא רוסיה פוטין מאיים על המערב עם נשק גרעיני (צילום: רויטרס)

כאמור, השדרוגים לתוכנית B61 נידונו בצורה גלויה למדי במשך שנים, הן במסמכים שונים העוסקים בתקציב, והן בהצהרות פומביות, כאשר בכירי הפנטגון הדגישו כי השדרוגים הללו נחוצים, במטרה להבטיח שהמלאי הזמין יהיה מודרני - ובטוח לשימוש. 

דובר הפנטגון, הגנרל פטריק ריידר, מסר בתגובה: "בעוד שאנחנו לא מתכננים לדון בפרטים הקשורים לארסנל הגרעין שלנו, תהליך המודרניזציה של הנשק הגרעיני האמריקאי מסוג B61 נמשכים כבר שנים, ועל פי התכנון, הם מיועדים להחליף בבטחה ובצורה אחראית, כלי נשק ישנים יותר, עבור ה-B61-12 המשודרגת. התהליך לא הואץ בצורה כלשהי ואינו קשור לאירועים המתרחשים באוקראינה". 

השינוי במועד הגעת הפצצה הפתיע כמה משקיפים ותיקים, שחוששים כי היא עשויה להפוך את המצב המסוכן באירופה - למסוכן יותר. ההודעה האמריקאית נמסרה בבריסל, ימים ספורים לפני שנאט"ו החל בתרגיל הגרעיני השנתי שלו, אשר נמשך שבועיים וכולל 70 מטוסים. הוא צפוי להגיע לסיומו ביום ראשון הקרוב. במקביל, רוסיה ערכה אתמול תרגיל גרעיני, אשר לדברי גורמי ביטחון במדינה מדמה "מתקפה גרעינית מסיבית", כנקמה על מתקפה גרעינית כלפי רוסיה. 

כאמור, ה-B61 היא משפחת פצצות גרעיניות, שפותחו לראשונה בתחילת שנות ה-60 וההדגמות הראשונות שלהם בוצעו בניסויים גרעיניים תת קרקעיים במדבריות נוואדה. לאורך השנים, פותחו 12 גרסאות שונות, ורובן - יצאו מאז לפנסיה. תוכנית B61-12 להארכת חיים מנוהלת על ידי משרד האנרגיה האמריקאי, בעלות 10 מיליארד דולרים, והיא נועדה להחליף מספר גרסאות קודמות של הפצצה - בהן כמאה המאוחסנות בבסיסי חיל האוויר בגרמניה, איטליה, בלגיה, הולנד וטורקיה. 

הגרסה החדשה של הפצצה המתקדמת, תוכנהה כך שמפציצים ומטוסי קרב מדגמים שונים, של ארצות הברית ובעלות בריתה, יוכלו לשאת אותה - זאת בניגוד לגרסאות הישנות יותר שלה, אשר נמצאות באחסון מזה שנים רבות.