בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה, וויסקי סקוטי, וויסקי אמריקאי, קוניאק, קמפרי, אניסים, ורמוט, משקאות דיז'סטיף, קשאסה, פורט וליקרים, נתקדם למדף ה-15: והפעם, קפה, הקשר בינו לאלכוהול, והקינוח האולטימטיבי - אייריש קופי.
 
קפה ואלכוהול, מה הסיפור
שני החומרים שעיצבו יותר מהכל את האנושות הם אלכוהול וקפאין. שני סוגי משקאות מרירים, המכילים חומרים שמשפיעים על התודעה שלנו. הקפה ממריץ ומשפר את הריכוז, האלכוהול עושה את ההיפך. הוא משרה רוגע, עוזר לשכוח מטרדות היום ומשפר את ההנאה מהדברים הפשוטים סביבנו. אנשים אוהבים, ואפילו מתמכרים, להרגשה שנגרמת להם משני סוגי המשקאות הללו, לכן כנראה רובנו צורכים את הקפה הראשון מוקדם בבוקר, ואילו את האלכוהול משאירים לרוב לשעות הערב. יש האומרים שקפה עוזר לנו לצאת מהבית ואלכוהול מחכה לברך אותנו בשובנו.
 
לאוהבי שני סוגי המשקאות באותה מידה יש פתרון מהיר וזמין, מוסיפים אלכוהול לכוס הקפה. כוס אספרסו קצר עם גרפה, ברנדי, סמבוקה או כל משקה אחר שמשתלב עם טעמכם האישי (אני אוהבת גם ג'ין באספרסו שלי), תמיד יסיימו ארוחת ערב בטעם טוב. האיטלקים אפילו נתנו למשקה שם: קפה קורטו. המילה האיטלקית correto מתורגמת באנגלית למילה מתוקן (Corrected), כשהכוונה "לתקן" את האספרסו עם משקה אלכוהולי.

איזה אספרסו בא לך? (צילום: www.pexels.com/Di Bella Coffee)
איזה אספרסו בא לך? (צילום: www.pexels.com/Di Bella Coffee)
 
המשקה המוכר ביותר בעולם של שילוב קפה ואלכוהול הוא אייריש קופי, שהוכר כקוקטייל רשמי על ידי איגוד הברמנים הבינלאומי. עד כמה שנשמע מוזר לקרוא לאייריש קופי קוקטייל, הרי המשקה הזה, המעורבב בוויסקי, כמעט מצליח באירלנד להתחרות עם הבירה הלאומית, גינס. האירים עקרונית לא ממש שותים קפה, ובכל זאת קשה למצוא אירי שלא יסיים את הארוחה או את ערב השתייה שלו באייריש קופי מתוק ומהביל, שמככב בתוכו ויסקי אירי.
 
הוויסקי האירי, שעובר שלושה זיקוקים הינו ויסקי קליל יחסית, לעומת אחיו הסקוטי, שעובר רק שני זיקוקים ומרגיש כבד יותר. בשל הניטרליות היחסית שלו הוויסקי האירי מתאים יותר לשילוב עם קפה. במשך השנים פותחו גרסאות שונות למשקה, כמו ביילי'ס קופי בו הוויסקי מוחלף באייריש קרים או קנטקי קופי, בו הוויסקי מוחלף בבורבון והשמנת באייריש קרים. אנחנו נגיד לכבוד המשקה סלונצ'ה! (לחיים באירית). 
 
רשימת קניות  
ויסקי אירי קליל וניטרלי יחסית, כמו ג'יימסון או בושמילס, יתאימו לשילוב עם קפה. באשר לקפה – רצוי אספרסו חזק וטוב, אך אם אין בבית מכונת קפה גם נס קפה יעשה את העבודה.
וויסקי אירי, דבלינר (צילום: ורד ברלל)
וויסקי אירי, דבלינר (צילום: ורד ברלל)

איך לשתות  
המשקה מוגש באופן מסורתי באירלנד, וברוב העולם, במאג הזכוכית הוותיק, בעל הרגל הגבוהה והאוזן, שנקרא בעולם האלכוהול המסורתי "מאג אייריש קופי".
 
משקה הבית –  אייריש קופי Irish Coffee 
אייריש קופי נוצר לראשונה על ידי שף אירי בשם ג'ו שרידן בשנת 1942, בבסיס חיל האוויר הקרוב לשדה התעופה שאנון באירלנד.  זה היה ערב סוער במיוחד, שבו נאלץ מטוס שהחל את דרכו לניו יורק, לחזור לשדה בשל תנאי מזג האוויר. שרידן, שניהל את מסעדת שדה התעופה באותו זמן, הכין לכל נוסעי הטיסה משקה מנחם ומחמם, אייריש קופי, קפה המעורבב בוויסקי וקרם שמנת. אחד הנוסעים האמריקנים שאל את השף אם זה קפה ברזילאי. "לא, זה קפה אירי", ענה לו השף, וקבע את שמו של המשקה.
 
המשקה הפך ללהיט בשדה התעופה. בשנת 1952 הביא כתב תיירות את המתכון לארה"ב ולכד את תשומת לבו של מוזג בבר מלון בואנה ויסטה בסן פרנסיסקו. הברמן, שניסה להכין את המשקה לפי המתכון המקורי, גילה שהשמנת שוקעת לו בכל פעם, ונסע לאירלנד ללמוד את מתכון המשקה החדש מהמקור, שרידן עצמו. בסופו של דבר הציע לשרידן עבודה במלון הקליפורני. עד היום אפשר למצוא אייריש קופי מקורי מצוין במלון בואנה ויסטה. 

קוקטייל אייריש קופי  (צילום: שעות שמחות )
קוקטייל אייריש קופי (צילום: שעות שמחות )

מה צריכים (לכוס  אחת)
90 מ"ל קפה חם, חזק ועשיר
45 מ"ל ויסקי אירי
2 כפיות סוכר חום
30 מ"ל שמנת מתוקה

מה עושים
מוזגים את הקפה החם לכוס. מוסיפים סוכר, מערבבים, מוסיפים את הוויסקי ומערבבים שוב. מציפים את קרם השמנת מעל המשקה (מעל גב כפית). לא מערבבים שוב ושותים את הקפה דרך השמנת. האירים מכינים את הקוקטייל עם קרם שמנת עשיר ולא מתוק. 

*המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן