ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, תקף הערב (רביעי) בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך נאום שנשא בכנס של תנועת "דרכנו" שהתקיים בראשון לציון. בכנס התקיים פאנל משותף עם ראש המועצה המקומית של ירוחם מיכאל ביטון והרבנית עדינה בר שלום. בנאומו ביקש ברק להתייחס למה שהגדיר כ"פגיעה בביטחון ישראל שנגרמת על ידי התנהלות הממשלה וראשה", ול"תרבות השלטון המתפרקת לנגד עינינו", ואף הגדיר את הממשלה ואת מי שבראשה כבעלי מאפיינים פטישיסטים.



"במקום שבו דמויות כחזן והצל, ׳לה פמיליה׳ ואלאור אזריה- הם גיבורי תרבות, וחלקם אף מטיל פחד משתק בראש הממשלה המכהן - במקום כזה אני אומר: נכון, זה לא גרמניה לפני 70 או 80 שנה. אין כאן עדיין משטר פשיסטי, ואנחנו גם לא ניתן שיהיה. אבל זה מזכיר מאוד את דרום אירופה ודרום אמריקה לפני 90 או 110 שנים. ו׳ניצנים׳? יש ויש. ועוד איך. ואני חוזר ומתריע: אם זה נראה כמו ׳ניצני פאשיזם׳, הולך כמו ׳ניצני פאשיזם׳ ונובח כמו ׳ניצני פאשיזם׳- אז זה ניצני פאשיזם. מה לעשות, יש דברים כואבים שחייבים להיאמר. כי הם האמת", אמר ברק. 



"מה עבר בראש של נתניהו"?


בנאומו התייחס שר הביטחון לשעבר להסכם הסיוע עם ארצות הברית לעשור הקרוב, ואמר כי מדובר בנזק כבד לישראל ואף כינה אותה כ"הפקרות בלתי נסלחת ושגיאה כבדה" של נתניהו. "מה עבר בראשו של ראש הממשלה ואת מה ואת מי בדיוק שירתה ההחלטה הזאת"?, שאל ברק. 



בהמשך תקף ברק את התנהלותו של ליברמן, כשהתייחס להודעת משרד הביטחון בה השוו את הסכם הגרעין שנחתם על איראן להסכם עם הנאצים. כמו כן אמר כי בניגוד להודעה שפורסמה, לא ייתכן כי נתניהו לא ידע עליה מראש. "מעבר לאבחנה שהניתוח ל׳הארכת הפתיל׳ אצל ליברמן כנראה נכשל, איש איננו מאמין בעולם שהעלבון הזה הוטח באובמה בלא ידיעת נתניהו. גם משום שבממשלה נורמלית זה לא יכול להתרחש בלי שהעומד בראש יודע, וגם משום שהטקסט הזה נשמע כהד חוזר של התבטאויות נתניהו עצמו. ככה לא בונים חומה, ככה לא מבצרים ביטחון לאומי".




נתניהו ואובמה. צילום ארכיון: רויטרס



בהמשך נאומו אמר כי הממשלה לא מבינה מהו הפוטנציאל של שיתוף הפעולה עם ארצות הברית, וכינו את התנהלותה כ" אופרטיבית ולא מוקפדת", ואף טען כי היא הובילה לחשיפה מטרידה ביותר של ישראל מול אתגר בטחוני מרכזי". הוא הוסיף כי "מפאת רגישותם של הדברים לא אוכל לפרט יותר מכך".



"נראה שממשלת ישראל לא יודעת מה שהיא רוצה או לחילופין רוצה משהו, ולכן היא מעדיפה לתעתע במנהיגי העולם. נתניהו נתפס נתפס כאדם חלש, בעל כשרון תעתוע לא מבוטל המופעל פנימה והחוצה כאחת, איש אפוף חרדות ופחדים, שמפזר הרבה מסכי עשן מילוליים אך מחמיץ שוב ושוב, בזגזוג והססנות אינסופיים הזדמנויות לחזק את בטחון ישראל ושילובה באזור", המשיך ברק.



דיון הממשלה בנושא התאגיד: "דברי הבל מביכים"


בהמשך התייחס להתנהלות המדינית של נתניהו, ואמר הוא מונע מפחד והססנות. " כשאין חזון ואין תקווה - הדרך להישאר בשלטון היא בהטלת פחדים כלפי חוץ , ובהסתת איש ברעהו- כלפי פנים". עוד הוסיף: "אף אחד מהאיומים שמסביב, ואני חוזר, אף אחד מהאיומים הללו איננו איום קיומי על ישראל".



לאחר מכן תקף ברק את התנהלות חלק מהשרים בישיבה בנושא תאגיד השידור הציבורי: "דברי הבל מביכים כאלה שמופיעים בתמליל ישיבת הממשלה בנושא התאגיד לא נשמעו מזמן במקומותינו. ׳אלו דיבורים הגובלים בפאשיזם׳ אמרה באומץ ואחריות גילה גמליאל וביקר דומני גם גלעד ארדן. אבל בחדר ישב גם ראש הממשלה. ישב. שמע ושתק. כל ראש ממשלה אחר שהיכרנו היה דופק על השולחן ומפסיק את שיח האיוולת הזה באחת, ולו מחמת הבושה. אז למה זה לא קרה? ממה הוא מפחד?". 



על התפקדותו של הראפר יואב אליאסי, המכונה "הצל", למפלגת הליכוד, אמר: "שמו ו׳צילו׳ הולכים לפניו. ברור שזכותו לבקש להתפקד, אך אין שום חובה על מפלגה לקבלו לשורותיה. וכשבני בגין, איש מוכשר ועניו אומר את מה שמתחייב, כי אין לקבל את מר אליאסי ל׳ליכוד׳, הוא ומשפחתו זוכים לקיתונות שופכין, שרק מאמתים את אבחנתו. ומי שותק? ראש הממשלה. הייתכן כי צודק בני בגין כשגם הוא קובע כי תנועת הליכוד חווה ׳השתלטות עוינת׳? . כמה חלש ראש הממשלה? ממי הוא מפחד כאן? אולי מהצל שלו עצמו"?.



אורן חזן ו"הצל" יואב אליאסי. צילום: ניר רגב




לסיכום אמר: "נתניהו נראה בשנה האחרונה לכולי עלמא מודרך ע״י שיקולים אישיים שעיקרם שרידותו בשלטון, קשוב מדי, (שלא לאמר חלילה - ' מופעל') לגורמים זרים המגבים בנדיבות את המשך שלטונו. ידועה עמדתי כי הספירה לאחור אל סיום כהונתו - החלה. למיטב התרשמותי- גם הוא מבין זאת. נתניהו עשה גם דברים חיוביים לאורך הדרך. מה חבל שכך הוא יסיים. כי אכן, דמוקרטיה חפצת חיים ו׳ניצני פאשיזם׳ אינם יכולים לחיות בצוותא. אם הממשלה לא תסור מהדרך הרעה הזאת- היא תוסר. הממשלה קיימת על מנת לשרת אותנו. היא חייבת דין וחשבון -לנו. לא אנחנו- לה. וככל שהיא פועלת לשרת את עצמה- דינה לעבור מן הארץ".



בליכוד התייחסו לנאומו של ברק ומסרו בתגובה: "כשמדובר בסיוע ביטחוני מארצות הברית, ברק הוא האחרון שיכול לדבר. בשעה שראש הממשלה נתניהו עומד להביא להסכם סיוע חסר תקדים עם ארצות הברית של קרוב ל-40 מיליארד דולר, אנחנו עדיין מחכים לכמיליארד הדולר של סיוע בטחוני, שברק הבטיח שנקבל בזמן נסיגתו החפוזה מלבנון, נסיגה שהובילה להשתלטות איראן וחיזבאללה על דרום לבנון וירי של אלפי טילים משם על ערי ישראל."